Geregistreerd: ma 21 mei 2012, 22:51 Berichten: 20671 Woonplaats: Bij de bushalte
Kruik schreef:
Het is gratis als : Je er buiten (als de Zon schijnt) erin gaat zitten en van de zonnestralen geniet,
verder komt er altijd geld aan te pas.
Of het winst oplevert....is sterk afhankelijk van de omstandigheden.
Waarom moet ik buiten gaan zitten, Kruik?
De zon schijnt ook als ik binnen zit. Het is helemaal niet zo goed om veel in de zon te zitten.
Dat er overal geld aan te pas komt? Dat klopt in onze door geld verziekte samenleving en daar gaat dit onderwerp dus over.
Als de tank van jouw auto leeg is, dan zal die toch weer vol moeten en daarvoor ben je bereid naar België te rijden om daar te tanken.
Als de accu van mijn elektrische auto leeg is, dan hoef ik alleen maar te wachten tot de zon weer schijnt om de batterij weer op te laden via mijn PV panelen.
Nou heb ik geen elektrische auto en ook al geen PV panelen, ik heb helemaal geen auto en het is mijn woning niet, maar je begrijpt best wel waar ik op doel.
Dat olie en kolen en gas verstoken gaat ten koste van onze gezondheid, Kruik. Door al die zooi in de atmosfeer warmt die op, behalve natuurlijk voor wie dat niet gelooft. Voor mensen die niet in al die waarschuwingen van het IPCC geloven, is er niets aan de hand. Al verzieken ze ook de aarde voor mensen en dieren die nergens weet van hebben.
Nou geloof ik dus wel in die waarschuwingen van het IPCC, maar mijn kritiek is dus dat zij zich niet aan de feiten houden op het gebied van zonnepanelen en de prijsontwikkeling daarvan en daarmee bewijzen ze de op zich goede zaak om op zo snel mogelijke termijn te stoppen met het verstoken van fossiele brandstoffen geen goede dienst.
Daarmee immers komen mensen als Kruik in het geweer die altijd wat te mekken hebben en nergens iets positiefs in zien.
Ik zie dat positieve dus wel en ik ben blij dat ik het nog meemaak. Voor mij mag er ook nog een leefbare aarde bestaan als ik er niet meer ben.
De energiehonger van de mens is vast niet te stillen en dat hoeft dus niet meer. Het eerste zonnepaneel dat de ruimte in ging in de jaren '50, doet het nog steeds. Ik schreef het al. Het tekort aan zonnepanelen is maar tijdelijk, dankzij inventieve en vooruitstrevende mensen.
Er zijn in Nederland meerdere aanbieders, zoals voor 35 jaar garantie op het uitgangsvermogen of de totale herbruikbaarheid van panelen.
En nogmaals, wat vandaag is bedacht is niet morgen wereldwijd ingevoerd. Dat kost tijd. Dankzij China en hun productiecapaciteit is dat te overzien. Verdiep je maar eens in de aardoliegeschiedenis.
Binnen enkele eeuwen de aarde naar de kloten helpen. Het is maar net waar je trots op wilt zijn.
En weet je, Kruik. Hoeveel er ook was en nog is, die olie raakt op. Net als gas en kolen. Het zal een tijdje duren, maar lang genoeg om de aarde voor mensen en de meeste andere dieren onbewoonbaar te maken als de mens die fossiele brandstoffen blijft verstoken. De zon zal het dan nog steeds wel blijven doen.
Doe ik er nog een reactie op het IPCC rapport bij.
Prof. Rachel Warren, at SMC Reading schreef:
The report demonstrates the increased urgency of acting to reduce greenhouse gas emissions and the large benefits of so doing.
Prompt action to achieve the goals of the Paris Agreement would greatly reduce risks to food security and human health and would avoid irreversible damage to coral reefs, Arctic ecosystems and forests.
En nog een toegift: het boek van Gregory Nemet is onderweg.
(expert reaction to the AR6 synthesis report, as published by the IPCC )
_________________ Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn om je aan de feiten te houden - OB
Geregistreerd: wo 27 jun 2012, 13:59 Berichten: 83016 Woonplaats: Tilburg
Zonder Zon kan de mens niet....je krijgt dan wat mankementen...
te zien aan de vrouwen die hier altijd van top tot teen gesluierd zijn....dat gaat op termijn niet goed.
Te veel...dat is slecht....maar dat geldt voor zowat ALLES....te veel geld is ook vaak bron voor ellende.
Alle brandbare grondstoffen omzetten in energie zal veel overlast gaan geven voor de mens zelf,
de Aarde zelf kan daar wel tegen...die stond ooit voor hetere vuren.
Toch gaat dat gebeuren....de geesten staan echt niet overal hetzelfde voorbewerkt.
Ik zie niks negatiefs in alternatieven....maar wel als dat op anderen wordt afgewend, althans de kosten.
En er technieken komen die je best eens wat beter mocht bezien....of ze wel echt nuttig zijn.
Alles met zonnepanelen en tegelijk allemaal een airco op de plee, en warmtestraler voor in de tuin,
lijkt mij niet zo snugger....toch vindt dat massaal plaats.
Bezwaren heb ik dus wel....ook de enorme hoop afval die ermee op ons afkomt, is minder onschuldig dan men denkt,
ook het vervaardigen van veel van dat spul, kan met de beste wil van de wereld niet onschuldig genoemd worden.
Het relatieve nut kan wel eens in het niet vallen, bij de enorme vervuiling die erdoor optreedt.
Ook het maken van die heilige halfgeleiders en stroomopwekkers,
wil in sommige landen wel eens voor ongelooflijke schade aan het milieu zorgen.
Er zijn voorbeelden waar men het ontstane residu gewoon in de rivieren dumpt....
om maar goedkoop te kunnen blijven.
Geregistreerd: ma 21 mei 2012, 22:51 Berichten: 20671 Woonplaats: Bij de bushalte
Kruik schreef:
Toch gaat dat gebeuren....de geesten staan echt niet overal hetzelfde voorbewerkt.
Ik zie niks negatiefs in alternatieven....maar wel als dat op anderen wordt afgewend, althans de kosten.
En jij bent dus 1 van die geesten, Kruik! Keer op keer herhaal je dat.
En altijd maar bang dat het jou geld gaat kosten, alsof dat er ook maar iets toe doet zolang je het nog hebt.
Op wie had jij de kosten af willen wentelen, Kruik?
Wat ben je bereid zelf te doen, Kruik?
Ik wil helemaal geen airco, ik had er geen en wil er geen. Behalve dan in de auto en die heb ik dus niet meer. Indien nodig en met behulp van zonne-energie zie ik weinig bezwaar tegen een airco en in veel landen kan men niet meer zonder en dat dan mede door het verstoken van al die fossiele brandstoffen.
De toekomst wordt elektrisch, mits we het overleven. Plus elektronica, waar we ook nauwelijks zonder kunnen. Laat het nou juist elektronica zijn dat al voor enorm veel energiebesparing heeft geleid! En toen kwam de LED ook nog eens en toen werd ook nog eens het fotovoltaïsch effect in een maakbaar product omgezet. En zoals ik al schreef, een product laat zich sneller vermenigvuldigen dan een project.
Er is niets tegen elektrisch en vooral die met behulp van de zon opgewekt. Die wordt alleen maar goedkoper en daar gaat dit onderwerp dus over via de podcast van Rudi en Freddie.
Ik wil niet horen en lezen dat iets niet kan, dat blijft immers steken in het 'pek en veren' verhaal.
Wat kan er wel en hoe kan dat worden gerealiseerd. Dat was ons werk immers. Vooral daarom heb ik dat vak gekozen en niet om te horen dat iets vast niet kon. 'Nou, dat zullen we nog wel eens zien.'
Zoals nu met die zonnepanelen. Controleer vooral de cijfers eens.
_________________ Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn om je aan de feiten te houden - OB
U blijft negeren dat het (te vaak) door anderen moet worden opgehoest.
Best belangrijk hoor...dat wie iets toepast....dat zelf ook bekostigt.
Ja, ik vrees wel degelijk dat het geheel in kosten van levensonderhoud wordt verschoven naar anderen.
En dan héél graag rijke lui (die het zelf al kunnen betalen) het op de ribben van de minst draagkrachtigen stouwt.
Dat gebeurde al op behoorlijke schaal....wie een wagen van zeker een ton Euro's ambieert,
moet je daar zelf voor op laten draaien....dat geeft geen problemen.
Dat ze maar voor een paar procenten op alternatieve energie draaien....weet u ook allang hé ?
Ze vervuilen meer dan een wagen met een zescilinder....maar de oogkleppen belet het ze dat te zien.
Vooral houtpallets stookt men.....om die accu te vullen, er komt een miniem vleugje paneel aan te pas.
Men is doende alles te verzieken, bijna alles steunt op propaganda die nergens op gebaseerd is, de cijfers kloppen niet.
Ze zijn helemaal niet milieuvriendelijk, dat is een grove leugen....weet iedereen.
Het werd opgezet als speeltje voor de rijken....meer is en was het niet, zonder patserbak...kwam het nooit zover.
En ja men is erg aan het dwalen, die vorm van energie hebben we niet, ook de komende tien jaren niet.
Veel subsidie.....dus is men er bij....dat is de praktijk...subsidie binnen....wagen verpatsen in het buitenland,
zo ging het steeds.
Mensen op een kameel en wat geiten.....zullen het langste overleven op Aarde....
niet de slimme meter eigenaar of smartfoon bezitter....die kan al sterven als zijn foontje het af laat weten.
Kruik schreef:
U blijft negeren dat het (te vaak) door anderen moet worden opgehoest.
Best belangrijk hoor...dat wie iets toepast....dat zelf ook bekostigt.
Wat negeer ik, Kruik? Of heb je het over jezelf.
Jij bent immers degene die vindt dat anderen iets moeten betalen en degene van ons tweeën die altijd maar klaagt over geld.
Jij bent degene van ons tweeën die weigert zich te informeren met vakliteratuur en blijft maar trommelen op je totaal verroeste trommeltje..
Ik pas een fiets toe. Met aanhanger en nu zelfs een nieuwe aanhanger omdat de eerste massieve banden had.
Die fiets én die aanhanger heb ik helemaal zelf betaald. Beide pas ik toe.
Dan heb ik een NS OV chipkaart. Ook helemaal zelf betaald.
Nooit in mijn leven heb ik een vliegvakantie gehad. Wel 1 keer een vliegreis voor studie waar ik een rondreis per huurauto aan heb geplakt en die reis heb ik helemaal zelf betaald. Ik had er voor gespaard. Dat heb ik allemaal al meermaals verteld.
Dat ik niet vlieg ligt er niet aan dat ik vliegangst heb of het niet kan of wil betalen. Ik heb betere argumenten. Dan de auto. Mijn (klein)kinderen af en toe zien met een auto vol spullen was nog de enige reden voor mij om een auto te handhaven en toen kwam corona en toen kon die auto ook weg, dus kwam er een rugzak.
Terug naar het onderwerp.
Dat gaat over wat nieuws, Kruik en daar ben jij op tegen. Windgeneratoren doen het niet en zonnepanelen vind je ook maar niks en meermaals heb je je verklaart tegen elektrificatie te zijn.
En dan kom ik met het voorstel om dat eens nader te onderzoeken en dat doe je dus niet. Waar ben je bang voor? Ik vind het prima als blijkt dat ik achterloop, de gelegenheid om het in te halen! Altijd was ik een voorstander van 'education permanente'.
Ik ben niet tegen kernenergie, voor mij hoefde Dodewaard niet dicht. Als er een duurzaam alternatief is, dan wel.
Centrales die draaien op fossiele brandstoffen mogen van mij zo snel mogelijk gesloten. Alleen gaat het bouwen van een kerncentrale niet zo snel. Dan ben ik voor internationale samenwerking, dus ook de EU.
Ons stroomnet niet solide? Werk er aan en bedenk en gebruik alternatieven.
Ook die troep die wordt verstookt in al die duizenden containerschepen die onze zooi de wereld over slepen, mag vervangen worden door bijvoorbeeld waterstof. En die waterstof kan prima opgewekt worden met behulp van zonnepanelen en elektrolyse, ondanks dat het een minder efficiënte methode is. Vrachtauto's op waterstof? Prima. Morgen schijnt de zon weer en zorg voor een buffer.
Er is een groter belang voor de mensheid dan jouw portemonnee, Kruik. Voor mij wel en ook dat heb ik al meermaals benadrukt.
Morgen is het allemaal nog niet gerealiseerd. En reken er op dat het niet gratis is. Zonlicht blijft dat wel.
Het onderzoek gaat verder en staat nooit stil en dat is maar goed ook. Het principe van het omzetten van zonlicht naar elektriciteit is tamelijk gemeengoed. Polysilicium heeft de voorkeur boven dunne film, al zijn er ook voordelen aan dunne film panelen, zoals de flexibiliteit. Niet nodig voor op het dak waar panelen in een frame zijn gemonteerd.
zonnepanelenophetdak schreef:
Uit onderzoek van ACRRES blijkt dat poly kristallijne zonnepanelen zowel in 2012 als 2013 een hogere stroomopbrengst per Wattpiek opbrengen dan de dunne film zonnepanelen uit de proefopstelling.
(LET OP: Rendement van een zonnepaneel is NIET hetzelfde als opbrengst!)
Het gaat me niet om al die technieken,
maar om de flinterdunne wil om het in het praktijk WILLEN brengen.
De hoofdoorzaak noemde ik al.....het kost scheppen geld.
Men lult wel popi....maar productie vindt vooral plaats als men het aan ANDEREN kan verkopen.
In de praktijk komt er weinig of niks van terecht....ze gedragen zich als volslagen dwazen,
Hier gaan we kernenergie meer toepassen....de buur sluit ze allemaal,
hier gasleidingen eruit...de buur legt ze er wat meer in.
Is héél milieuvriendelijk bezig....veel bruinkool....reden....ze KUNNEN helemaal niet anders.
Ook hier....veel bla bla....miljoenen in waterstof voor vrachtverkeer....nu plots blijkt het onhaalbaar,
elektrische trucks idem dito.....gewoon onhaalbaar....men stopt voorlopig met de ontwikkeling.
Ze kunnen de eerst 15 jaar nergens opgeladen worden....zo simpel is het probleem.
Waterstof.....hetzelfde verhaal.
Altijd stond het hoofd naar bijvoorbeeld aluminium wielen, alu. laadbak....om maar lichter te worden
zodat meer vracht meekon....nu gaan ze een héél zware accu meezeulen...of erg zware tank,
dat was ruim te voorzien....dat men daar natuurlijk al nooit zin in had.
Maar wil de indruk wekken er wel wat aan te doen...en bouwt een enkele truck.
Niemand trekt zich wat van die rapporten aan....dus maak ze dan ook niet meer.
Een flink deel stapt nog meer over op steenkool.....en daar valt niks tegen te ondernemen.
De prijs stijgt in elk geval al opmerkelijk.
Zeggen ze openlijk....elektrisch gaat men in de toekomst vullen met steenkolen energie.
Ja, dat gaat dus al de goede kant op.....het wordt zo slechter dan ooit.
Wie anders doet.....verliest de concurrentie strijd......wat al volop gaande is.
Wie schijnheilig milieu preekt....maar niks doet....is voorlopig beter af.
De groeibemiddelaars....zijn voorlopig nog steeds aan de winnende hand.
En krimp gaat alleen hier plaats vinden....en dat zal niet ongemerkt voorbij gaan.
Kruik schreef:
Het gaat me niet om al die technieken,
maar om de flinterdunne wil om het in het praktijk WILLEN brengen.
En jij wil dat dus niet, Kruik. Dat vertel je ons nu al een aantal jaren.
Dus gefeliciteerd, ik stop met dit onderwerp. Jij hebt het weer eens grandioos verziekt.
En mij gaat het dus wel om die technieken en meermaals heb ik dat al eens verteld in dit onderwerp.
Het was voor het eerst dat TC dat constateerde met een door hem geplaatst onderwerp in dit forum "wetenschap en techniek".
Kruik gaat net zo lang door tot hij het heeft verziekt. TC stopte er toen wat sneller mee, ik heb meer geduld.
Postuum krijgt Lynx ook weer eens gelijk.
En wat was het boek ook alweer dat ik hier presenteerde?
Schrijf dat er dan bij het tweede item meteen bij....dat u absoluut gelijk wenst te krijgen.
Dan hou ik daar voortaan rekening mee....want hoe ver de techniek ook gevorderd is,
er ligt al enorm veel van dat wonderspul kapot op daken....in Duitsland zou het om meer dan 18 % kunnen gaan.
Prijs het in de Hemel....ik ben wat kritischer....en zie de commercie mogelijk duidelijker.
De aanvoer van bocht is echt onrustbarend, in panelen EN omvormers.
Onkunde installateurs is nog wat erger.
Maar stel gewoon....ik wil geen andere inzichten, daar draait het te vaak op uit en negeer argumenten.
.
Mijn gelijk? Alsof dat van enig belang is. Zelfs mijn mening is onbelangrijk dan in uitzonderlijke gevallen.
Ten overvloede wellicht: dit forum gaat over wetenschap en techniek.
De vraag is simpel: heeft het IPCC gelijk met het klimaatrapport en hebben de wetenschappers gelijk die stellen dat de mens een groot aandeel heeft in de opwarming van het klimaat. En is de mensheid door haar gedrag verantwoordelijk voor de stijging van de zeespiegel en het smelten van ijskappen en gletsjers en het door onverantwoord gedrag onbewoonbaar maken van (grote delen van) onze planeet voor dieren en mensen..
Wat mij betreft heeft het IPCC gelijk. Alleen ten aanzien van hun prognoses op het detail van de prijsontwikkeling van zonnepanelen heb ik kritiek en daar gaat dit onderwerp over.
Dan komt de volgende vraag. Is er wat aan te doen? Kun je zelf wat doen om de situatie te verbeteren? Wat mij betreft kun je dat in een land als het onze.
Ben je bereid er zelf wat aan te doen binnen je mogelijkheden? Die vraag mag iedereen helemaal voor zichzelf beantwoorden.
Waar ik bezwaar tegen maak is tegen het standpunt: "ik hoef niks te doen want zij doen ook niks".
Daar laat ik het verder bij. Het boek kwam vanmiddag, helemaal met een elektrisch vrachtautootje van Amazon. Het is gedrukt in Frankrijk.
Zuurvlees bij de ondergaande zon. Of kwam die juist op?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen