't STAMCAFÉ
Hier is gek zijn heel gewoon!

Het is nu za 14 dec 2024, 09:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
Nummer: #1  BerichtGeplaatst: wo 09 okt 2024, 09:57 

'Het werd tijd', de oudste van de twee is 93 en over het onderwerp heb ik het vaker gehad en dan in verband met mijn privé situatie van omstreeks 40 jaar geleden.
De overenthousiaste student, studerend in Nijmegen én Utrecht en die had de illusie via kennissen dat er bij een vakgroep een elektronicus werkte, die ongeveer alles kon. Dat waren verhalen, geen feiten.
Uren staat hij bij me om mij er toe over te halen om een neuraal netwerk te ontwikkelen met een paar transistoren en wat solderen en wat voedingen en dan moet dat vast wel lukken. Hoe een netwerk functioneert, dat was al grotendeels bekend. Het was een verplicht boek:
Dr. J.P. Schadé schreef:
Onze hersenen

Dat neurale netwerk, dat was immers waar het die student om ging. Als we dat even tussen koffie en lunch konden bedenken en in een paar dagen in elkaar kunnen knutselen, dan kunnen we het menselijk brein nabouwen en dan was kunstmatige intelligentie een uitwerking van dat systeem.
Of iets in die orde van grootte.
Ik heb die illusie nooit gekoesterd, ik ben een handige knutselaar op dat gebied en geen wetenschapper en ook die wetenschapper kan het niet zonder een groot team. Hij of zij kan wel goede ideeën hebben, er is meer voor nodig. Al jaren wordt via computers een model gemaakt van het menselijk brein en AI (Ai) en het LLM zijn er ook gekomen.
En die student is heel goed terecht gekomen en nog vast even enthousiast en ondernemend als toen. Vooral op het gebied van Kennistechnologie/AI (Ai). Duizenden studenten leidde hij zelf op. Ook vele masterstudenten. De meesten daarvan zijn ook goed terecht gekomen of waren dat al.
En nu is er dan toch die Nobelprijs!

(Nobelprijs voor Natuurkunde gaat naar grondleggers AI)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur