't STAMCAFÉ
Hier is gek zijn heel gewoon!

Het is nu za 16 mei 2026, 00:47

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1200 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 75, 76, 77, 78, 79, 80  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Max Verstappen
Nummer: #1156  BerichtGeplaatst: za 05 apr 2025, 10:32 

Het was de kwalificatie in Japan en Max deed het deze keer wel, de eerste keer in dit seizoen: de eerste plaats en die twee oranje bolides (McLaren) verwezen naar de plaatsen 2 en 3 en Leclerc in zijn Ferrari op plaats 4.
Nou maar zien of het morgen ook zo goed gaat.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Nummer: #1157  BerichtGeplaatst: zo 06 apr 2025, 09:55 

Het ging inderdaad zo goed als verwacht!
Dat brengt mij bij de vliegtuigontwerper die ons leerde dat de beste gevechtsvlieger het in een matig vliegtuig beter doet dan de matige vlieger in het beste vliegtuig.
Alle topcoureurs waren het er over eens dat de RB niet de snelste auto was, maar Max Verstappen wel de beste F1 coureur, waarbij de kwalificatie misschien wel de doorslag gaf.
Het werd een optocht van start tot finish met een kleine hobbel bij een bandenwissel.
1. Max Verstappen in de Red Bull
2. Lando Norris in een McLaren
3. Oscar Piastri in een McLaren
4. Charles Leclerc in een Ferrari
5. George Russell in een Mercedes

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Nummer: #1158  BerichtGeplaatst: zo 20 apr 2025, 21:04 

Dit was me wel weer een race. Het ging om milliseconden bij de start.
Piastri was sneller weg en Max moest dat bekopen met een tijdstraf en wist uiteindelijk de schade beperkt te houden en tweede te worden.
Kortom, de uitslag was logisch:
Oscar Piastri in McLaren op de eerste plek, gevolgd door
Max Verstappen in Red Bull op de tweede plek en
Charles Leclerc in Ferrari op plek nummer 3 met de knap teruggekeerde
Lando Norris ook McLaren op plaats 4
De eerste Mercedes was die met George Russell op plek nummer 5.
Ondanks dat gevaarlijke circuit waren er maar 2 uitvallers, waaronder ook de tweed RB met Tsunoda.
Dat valt wel op, de bedrijfszekerheid van vrijwel alle auto's die meedoen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Nummer: #1159  BerichtGeplaatst: zo 18 mei 2025, 09:24 

Was ik hem vergeten? Nee hoor, er waren en zijn wat technische problemen met fysieke netwerken in deze woning en vooral het elektriciteitsnetwerk. Meerdere externe deskundigen discussiëren over maatregelen.
Nog even terug naar 4 mei. Best een gevaarlijk circuit in Miami en problemen genoeg voor enkele teams.
Dus houd ik het maar bij de uitslag die iets had van het beperken van de schade.
Geen verrassende uitslag en weer trok Oscar Piastri het goede strootje.
1. Oscar Piastri in McLaren en die won het ruimschoots van
2. Lando Norris in McLaren en die had weer een flinke voorsprong op
3. George Russell in Mercedes, waar dan weer voor
4. Max Verstappen in Red Bull die net te kort kwam voor een podiumplek.

Vandaag maken we ons dan weer gereed voor een spannend Europees trio van wedstrijden, waar de teams zich uit de naad moeten werken om elke auto voor de volgende week weer gereed te krijgen.
Ferrari had het moeilijk in Imola, ook .
Nu eerst verder met de Vroege Vogels en vandaag op en over nieuw oud land.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Nummer: #1160  BerichtGeplaatst: zo 18 mei 2025, 17:10 

Het werd weer spannend in het begin. Dankzij een fenomenale inhaalactie in eerste ronde kwam Max Verstappen aan kop en toen ontspon zich best een leuke race met de nodige momenten met virtuele en fysieke 'safety car' en bij de eerste had Max een meevaller en die verdween later weer en was de volgorde als die was met Verstappen, Piastri en Norris en toen mocht Lando Norris nog aan Piastri voorbij waardoor de voorsprong van Piastri nog wat kleiner werd.
Wat me wel opviel, was dat Lewis Hamilton in de Ferrari toch nog vierde werd en daarmee toont hij toch aan dat hij nog steeds meedoet aan de top.
De uitslag dan toch maar even, al mag u de nadere details zelf opzoeken.
Op de eerste plaats sinds de eerste tot en met de laatste ronde:
1. Max Verstappen in een Red Bull en daarna
2. Lando Norris in een McLaren
3. Oscar Piastri in een McLaren
4. Lewis Hamilton in een Ferrari

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Nummer: #1161  BerichtGeplaatst: zo 01 jun 2025, 14:59 

Gaat u er maar even voor zitten.
Mijn netwerk is nog steeds warrig, maar de radio niet.
Dus straks vertrekt Max Verstappen van de derde plek in Spanje, wie weet niet meer van zijn eerste overwinning?
Veel plezier.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Nummer: #1162  BerichtGeplaatst: ma 02 jun 2025, 13:24 

Spannend werd het zeker in Spanje en Max verrekende zich en liet zich 'opfokken'.
Max reed best een prima race, tot een 'safety-car' en toen raakte hij het spoor even bijster. Waarom wilde je nou alsnog nieuwe banden voor die paar ronden die er nog waren?
De banden die hij had gewild, waren op. Daar was niets bijzonders aan, ook hij had dat nog kunnen weten.
Wel een beetje paniek en hij heeft Douglas Adams niet gelezen of niet begrepen.
Wat moet je vooral doen in zulke situaties, Max?
Douglas Adams schreef:
Don't Panic!

Ik hoop dat deze les beperkt blijft tot wat seconden en strafpunten op zijn licentie en een goed gesprek met Russel, Leclerc en Red Bull. Je hebt wel wat uit te leggen en Rennies helpen ook al niet, Max.
Het was dan ook wel veel in een korte tijd. Over 2 weken mag hij weer.
Max werd dus tiende in Spanje en dat had hij grotendeels aan zichzelf te danken. De McLaren´s waren de snelste en eindigden zoals begonnen:
1: Oscar Piastri 1 en
2: Lando Norris en toen stond daar ineens op
3: Charles Leclerc, gevolgd door
4: Charles Russell
En stond daar op
5: Nico Hülkenberg in een Sauber die toch wel voor bleef op
6: Louis Hamilton met Ferrari en zo hield RB de schade beperkt tot op
....
10: Max Verstappen die nog net een punt kreeg voor zijn inspanningen.
Volgende keer Canada (Quebec), dat is ook altijd een snelle race met lang recht stuk en veel bochten. De afgelopen jaren heeft Max Verstappen gewonnen en die kans lijkt wel minder geworden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
Nummer: #1163  BerichtGeplaatst: zo 29 jun 2025, 09:54 

U weet het vast nog, mijn 50Hz netwerk wankelt en pc werk kan nog maar met mate.
Wel volg ik de F1, net als u natuurlijk, op de voet.
Vandaag Oostenrijk, het 'thuiscircuit' van Red Bull.
Nou, dat is nog geen gelopen race voor Max, ze maken er met RB een spannend seizoen van.
Het laatste rondje mislukte zelfs ook.
Of wachten ze ze nog even op Ford?
Het is deze keer weer Lando Norris die vandaag vooraan mag starten.
Laat ik u de startopstelling hier maar even geven:
1. Lando Norris, McLaren en plaats 2 iets roods:
2: Charles Leclerc, Ferrari en
3: Oscar Piastri in een McLaren en op 4, daar is ie al:
4: Lewis Hamilton, Ferrari en op
5: George Russell, Mercedes en op
6: Liam Lawson, Racing Bulls (!) en dan eindelijk op
7: Max Verstappen in zijn RB #1.
En Tsunoda in de tweede RB moet van plek 18 beginnen.
Alle kansen dus om er iets moois van te maken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Nummer: #1164  BerichtGeplaatst: ma 14 jul 2025, 13:14 

Ik mocht weer even.
Dat liep dus even anders. Max werd er door een rookie snel afgekegeld. Nul punten en de meeste punten voor McLaren.
Vorige week was er een herkansing op Silverstone en dat leek er even wat beter uit te gaan zien, Max pakte zowaar de pole position.
Alleen die anderen met hun snellere auto's en dan al dat gedoe met die regen daar en dan loopt een race toch anders. Hoeveel banden heb ik nog en welke mag ik nog verstoken? Een overwinning voor Lando Norris in een McLaren en Oscar Piastri moest het in zijn McLaren weer stellen met plek 2.
Max deed wel mee en moest het stellen met plek 6 en dat werd zelfs nog plek 5, met Hamilton nog voor zich en een knappe zesde plek voor Liam Lawson in een Racing Bull en daarachter zelfs Fernando Alonso in een Aston Martin.
En de derde plek dan? Die was voor Charles Leclerc met Ferrari. Ze doen allemaal nog mee.
Toen kwam het wereldnieuws over Red Bull: de teambaas werd ontslagen door Oliver Mintzlaff. Christian Horner moet het veld ruimen wegens van alles en nog wat en van dat wat weet ik niet zo bar veel.
Wel is Horner nog steeds werkzaam bij RB en zijn opvolger? Die was al in opleiding bij de jonge stieren: Laurent Mekies. Voor mij gaat dat om dingen waar ik weinig verstand van heb en dat graag zo houd.
De eerstvolgende race is weer nabij Spa. Dat prachtige Belgische circuit waarbij ik regelmatig kampeerde en van waaruit je zo geweldig kunt fietsen. Om het nog maar niet eens over al die grotten te hebben.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Nummer: #1165  BerichtGeplaatst: wo 16 jul 2025, 00:07 

oombas schreef:
(...)
De eerstvolgende race is weer nabij Spa. Dat prachtige Belgische circuit waarbij ik regelmatig kampeerde en van waaruit je zo geweldig kunt fietsen. Om het nog maar niet eens over al die grotten te hebben.

Je moet er niet alleen naar kijken, je moet het vooral zelf doen.
Ook al is het slechts sim-racing, leuk en spannend is het. :yes:

Waanzinnig om met snelheden van dik boven de 300 over zo'n circuit te racen. En probeer hem in de bochten maar eens op de weg te houden. Niet zo makkelijk. :nooo:
Persoonlijk vind ik het circuit van Praag (dwars door de stad) het mooist om virtueel te rijden. Rio is een goede tweede.

Citaat:
Sim racing, short for simulated racing, is a virtual form of motorsport where players use specialized software and hardware to compete in races that closely mimic real-world racing conditions.
It's not just a video game; it's a highly immersive experience that simulates car physics, tire wear, and other real-world variables, allowing players to develop skills transferable to real-life racing.

Net even 3 rondjes gereden over het circuit van Spa Francorchamps. :mrgreen:
Gestart vanaf pole in een RAHAL LETTERMAN LANIGAN RACING DALLARA, powered by Honda.
Deze dus -

Afbeelding

Gelukkig voorop kunnen blijven, maar dat ging niet vanzelf, als ze in je slipstream blijven zitten.
De video laat de hele race zien vanuit 'buitenstaander' perspectief, maar de races zelf beleef ik altijd vanuit cockpit view. Maakt het realistischer.

phpBB [video]

Van een kale kip kun je niet plukken, maar een poot uitdraaien lukt nog best.

Archief From 1 to Infinity:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Nummer: #1166  BerichtGeplaatst: wo 16 jul 2025, 09:29 

Mooi om die 3 rondjes te zien!
Voor mij is het zo'n 55 jaar terug dat ik met mijn Engelse collega en vriend Dave ooit op dat circuit reed, niet als deelnemer in een race. Af en toe kon (en kun) je er op met eigen auto. Hij reed en ik was bijrijder en hij was aanmerkelijk beter dan ik. Hij was daarnaast zelf vooral gek op stratencircuits, die vond hij de mooiste en ik vond die wat minder. Het was nog de tijd van Slotmaker, ofwel Rob Slotemaker. Sloot kwam regelmatig ter sprake.
De mooiste herinnering aan Francorchamps voor mij was toch toen we samen met mijn auto gingen en we onderweg gingen tanken. Bij een tankstation, kort voor de Belgische grens, word ik aangesproken door een bezoeker in dat tankstation en die stelde mij een eenvoudige vraag:
bezoeker bij tankstation aan oombas schreef:
Wilt u 2 Denen meenemen naar België?

Ik overleg dat met Dave en hij stemde er mee in en ik vertel dat en het antwoord was duidelijk:
Citaat:
Goed, dan haal ik mijn vriend even

Het was helemaal jaren '60. Een reus van een kerel met bril met blauwe glazen een 'Afghaan' (jas) tot op zijn enkels kwam vanachter een gebouwtje.
Met ook een enorme lading bagage en dat werd een beetje proppen en schuiven.
In België hebben we ze nabij Francorchamps bij een tankstation gedropt, ze waren de grens over.
Met Dave, die Engelse collega, heb ik meerdere races bezocht. Nürburgring zijn we ook vaker samen geweest. We klommen dan door het bos naar boven om dan vlak bij het circuit te komen. We konden vanwege ons werk alleen maar races bezoeken op een afstand die binnen een dag lag. Zandvoort maar 1 keer.
Simracing is niets voor mij, mijn ogen zijn er te traag voor vanwege de verwerking. Dat maakt het orgaan ook zo bijzonder. Je ziet niet met je ogen maar met het brein. Puzzels oplossen, schaken en lezen zijn meer op een snelheid die ik kan verwerken.
Wel geeft het een idee van wat Max Verstappen presteert, ook met simracing. Ook is het een mooie demonstratie van de vooruitgang van de techniek, zoals de beeldverwerking.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Nummer: #1167  BerichtGeplaatst: do 17 jul 2025, 01:20 

oombas schreef:
(...)
Met Dave, die Engelse collega, heb ik meerdere races bezocht. Nürburgring zijn we ook vaker samen geweest. We klommen dan door het bos naar boven om dan vlak bij het circuit te komen. We konden vanwege ons werk alleen maar races bezoeken op een afstand die binnen een dag lag. Zandvoort maar 1 keer.
Simracing is niets voor mij, mijn ogen zijn er te traag voor vanwege de verwerking. Dat maakt het orgaan ook zo bijzonder. Je ziet niet met je ogen maar met het brein. Puzzels oplossen, schaken en lezen zijn meer op een snelheid die ik kan verwerken.
Wel geeft het een idee van wat Max Verstappen presteert, ook met simracing. Ook is het een mooie demonstratie van de vooruitgang van de techniek, zoals de beeldverwerking.

Nürburgring met een 'gewone' auto? Dat hebben we dus ook, in sim-racing.
Ik heb de 26 kilometer (volledig circuit) zojuist afgelegd in een Vauxhall Astra VXR uit 2006.
In onderstaande video kun je beter zien hoe je het racen ervaart als speler.

Voor wie van smalle opeenvolgende bochten houdt, is Nürburgring op maat gemaakt. Mooi bochtig parcours tussen de bossen. :)

Wel kan de techniek nog flink worden verbeterd. Wat spelers niet voelen in hun comfortabele gaming stoel, zijn de G-krachten die echte rijders dus wel voelen.
Wat je wel voelt aan je stuur, dankzij force feedback, is hoe de auto reageert en hoe die door de bochten trekt. Dat kan soms behoorlijk strijd opleveren.

Citaat:
Forcefeedback via twee motoren is ontworpen om het gevoel van je auto en banden in elke bocht en het type terrein te simuleren, zodat je onder- of overstuur, driften en meer kunt voelen.

Waar de techniek ook nog verbeterd kan worden (maar dat zou kunnen met VR) is dat je net zoveel zicht hebt als een echte rijder.
Op een plat scherm blijft je blikveld helaas beperkt. Geef de technische ontwikkeling nog eens 20 jaar en spelers kunnen hetzelfde meemaken als echte rijders, maar dan veiliger.
Nou ja, kan ik dat tegen mijn 80e mooi uitproberen. :roll:

Wat je dan weer wel krijgt met sim-racing, is nuttige live informatie op je scherm.

Links bovenin staat je positie in het deelnemersveld en krijg je informatie over de kwaliteit van je bochtenwerk (zoals 'goede bocht' of 'perfecte bocht').
Rechts bovenin zie je racetijd en huidige rondetijd.
Links onderin zie je een deel van het parcours (witte lijn) met je eigen positie daarin (blauwe pijl) en de overige deelnemers (witte stippen).
Rechts onderin staat je snelheid, de versnelling waarin je rijdt, en een indicator die het moment aangeeft om op of terug te schakelen.

De gele en rode pijlen die je in bochten op het wegdek ziet zijn aanbevolen remzones. Die aanbeveling kun je negeren of opvolgen.
Als ik er op snelheid doorheen kan, dan niet remmen, maar anders dus wel. Liefst voor het ingaan van de bocht, om halverwege de bocht weg te kunnen versnellen.

Let vooral ook op het realisme. Als de race begint is je voorruit nog mooi schoon, maar tegen het einde al behoorlijk smerig. :)
Gewoon even bekijken op volledig scherm.

phpBB [video]

Van een kale kip kun je niet plukken, maar een poot uitdraaien lukt nog best.

Archief From 1 to Infinity:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Nummer: #1168  BerichtGeplaatst: zo 27 jul 2025, 13:32 

Dat wordt straks vast spannend.
Max presteerde het weer: de sprintrace gewonnen!
Dan de kwalificatie, hij moest weer wat snellere auto's voor laten gaan.
Max start waarschijnlijk vanaf de vierde plek, na Norris, Piastri en Leclerc.
Een stijgend aantal moet vanuit de pitstraat starten. Hamilton incluis.
Het regent wel een beetje daar in Spa. De verkoop van dat drankje heeft ze daarboven geïnspireerd.
De F3 race moest worden afgelast.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Nummer: #1169  BerichtGeplaatst: zo 27 jul 2025, 17:58 

Er zat niet meer in voor Max Verstappen bij de F1 race in Francorchamps, geëindigd zoals de race begon, op de vierde plek.
Wel werd bij McLaren de orde hersteld: Piastri troefde Norris al in de eerste ronde af en won!
En Leclerc zag kans om zijn derde plek te behouden.
Wel was er een bijzondere rol weggelegd voor Lewis Hamilton, hij opende het gevecht voor de droog weer banden en daarmee won hij toch een aantal plaatsen, winnen zat er nog even niet in.
Later meer, eerst de katten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Nummer: #1170  BerichtGeplaatst: zo 03 aug 2025, 17:16 

Het gaat niet zo goed met ons supertalent nu hij niet meer in de snelste auto zit. Formule 1 gaat niet om de rijder maar om de auto.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1200 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 75, 76, 77, 78, 79, 80  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]