oombas schreef:
(...)
Met Dave, die Engelse collega, heb ik meerdere races bezocht. Nürburgring zijn we ook vaker samen geweest. We klommen dan door het bos naar boven om dan vlak bij het circuit te komen. We konden vanwege ons werk alleen maar races bezoeken op een afstand die binnen een dag lag. Zandvoort maar 1 keer.
Simracing is niets voor mij, mijn ogen zijn er te traag voor vanwege de verwerking. Dat maakt het orgaan ook zo bijzonder. Je ziet niet met je ogen maar met het brein. Puzzels oplossen, schaken en lezen zijn meer op een snelheid die ik kan verwerken.
Wel geeft het een idee van wat Max Verstappen presteert, ook met simracing. Ook is het een mooie demonstratie van de vooruitgang van de techniek, zoals de beeldverwerking.
Nürburgring met een 'gewone' auto? Dat hebben we dus ook, in
sim-racing.
Ik heb de 26 kilometer (volledig circuit) zojuist afgelegd in een Vauxhall Astra VXR uit 2006.
In onderstaande video kun je beter zien hoe je het racen ervaart als speler.
Voor wie van smalle opeenvolgende bochten houdt, is Nürburgring op maat gemaakt. Mooi bochtig parcours tussen de bossen.
Wel kan de techniek nog flink worden verbeterd. Wat spelers
niet voelen in hun comfortabele gaming stoel, zijn de G-krachten die echte rijders dus
wel voelen.
Wat je
wel voelt aan je stuur, dankzij
force feedback, is hoe de auto reageert en hoe die door de bochten trekt. Dat kan soms behoorlijk strijd opleveren.
Citaat:
Forcefeedback via twee motoren is ontworpen om het gevoel van je auto en banden in elke bocht en het type terrein te simuleren, zodat je onder- of overstuur, driften en meer kunt voelen.
Waar de techniek ook nog verbeterd kan worden (maar dat zou kunnen met VR) is dat je net zoveel zicht hebt als een echte rijder.
Op een plat scherm blijft je blikveld helaas beperkt. Geef de technische ontwikkeling nog eens 20 jaar en spelers kunnen hetzelfde meemaken als echte rijders, maar dan veiliger.
Nou ja, kan ik dat tegen mijn 80e mooi uitproberen.
Wat je dan weer wel krijgt met
sim-racing, is nuttige live informatie op je scherm.
Links bovenin staat je positie in het deelnemersveld en krijg je informatie over de kwaliteit van je bochtenwerk (zoals 'goede bocht' of 'perfecte bocht').
Rechts bovenin zie je racetijd en huidige rondetijd.
Links onderin zie je een deel van het parcours (witte lijn) met je eigen positie daarin (blauwe pijl) en de overige deelnemers (witte stippen).
Rechts onderin staat je snelheid, de versnelling waarin je rijdt, en een indicator die het moment aangeeft om op of terug te schakelen.
De gele en rode pijlen die je in bochten op het wegdek ziet zijn aanbevolen remzones. Die aanbeveling kun je negeren of opvolgen.
Als ik er op snelheid doorheen kan, dan niet remmen, maar anders dus wel. Liefst voor het ingaan van de bocht, om halverwege de bocht weg te kunnen versnellen.
Let vooral ook op het realisme. Als de race begint is je voorruit nog mooi schoon, maar tegen het einde al behoorlijk smerig.
Gewoon even bekijken op volledig scherm.