Pfff... Dat was een hele onderneming weer. Joep met zijn garage liet zien dat hij wel Ubuntu kon opstarten via een stick en wat Joep kan dat moest ik vast ook wel kunnen.
Joep liet zien dat je de BIOS zo kunt instellen dat je stick de primaire schijf is, maar dan?
Kortom, Zorin OS installeren wilde niet en vertelde me steeds maar dat er iets van Windows in de weg zat.
Nou is dat Windows 11 Pro best interessant, maar nodig heb ik het niet, het mocht wel weg. Van mij.
Ook Windows 11 maakte de resolutie er niet beter op. Het detecteerde een andere monitor.
'Door dat plastic en silicium en ijzer laat ik me de wet niet voorschrijven'. Technisch kan het immers wel.
Tegen de avond was het eindelijk voor elkaar. Zorin OS 16.3 liet zich installeren op de SSD 'geheugenkaart' waar eerst Windows 11 pro op stond.
't Stamcafé was ook gelijk bereikbaar, maar wel is er iets mis gegaan en dat is pech en laat ik verder zo.
Het uiteen nemen van dat Bkouen kastje is een lastig klusje en bij de vijfde keer was ik iets te enthousiast en bij het splitsen van de 2 delen had ik met het dekseltje de antennekabeltjes aan het mobo losgetrokken en om dat te herstellen moet er veel meer worden gedemonteerd. Geen nood, met kabel gaat het ook prima.
Wel ben ik te spreken over de actie, de resolutie is er bij gelijkblijvend beeldscherm en bekabeling beter op geworden. De snelheid ook.
Verschil? De resolutie. Oud: 1920x1080 (16x9), nieuw: 1920x1200 (16x10). Handmatig waren bij die Shuttle maar een beperkt aantal instellingen, nu beduidend meer.
Ik weet ook hoe het komt van die verminderde leesbaarheid:
Citaat:
De horizontale beeldlijnen worden om en om vernieuwd.
Het scherm is overigens geen 26", maar 24". Wel HP en daar bakte ook Windows 11 Pro niet veel van. Ook de foute resolutie en een mij onbekend scherm. Zorin OS mag blijven, het biedt extra mogelijkheden, al blijft het wel gewoon een derivaat van Ubuntu.