't STAMCAFÉ
Hier is gek zijn heel gewoon!

Het is nu za 22 maart 2025, 12:55

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
Nummer: #1  BerichtGeplaatst: za 12 aug 2023, 12:19 

Sinds 2016 staat hier naast mijn beeldscherm uit 2014 een Shuttle 'barebone' DHZ pc. Doel? Snel kunnen uittesten van programmatuur.
Op meerdere geplaatste foto's is dat rechtopstaande kastje te zien.
Het begon moeilijk, dat bleek later oplosbaar met een ingreep in grub, maar een groot succes is dat systeem nooit geweest. Wel zuinig. Uitgerust door mij met SSD en geheugen en dat was toen flink aan de prijs.
Het beeldscherm heeft meerdere aansluitingen, ook de noodzakelijke HDMI.
Toetsenbord en muis gaan draadloos met een USB combi, waarmee ik snel kan overschakelen. Netwerk is altijd aangesloten.
Ook Windows 10 Pro was er op geïnstalleerd om uit te testen of dual-boot mogelijk was met Linux als eerste en bovendien ook nog eens UEFI.
De grafische interface van die Shuttle is niet best, leesbaarheid van teksten is slecht.
Deze week was ik al aan 'het jaarlijkse opwaarderen' bezig en aan die Shuttle begon ik me te ergeren en opwaarderen van dat kastje is geen optie. De onderdelen als geheugen en SSD zijn nog prima bruikbaar.
Amazon kwam weer eens langs.
Ze hadden voor €200 een 'barebone'/mini-pc met 8G geheugen, 256GB SSD en 2x 4K HDMI uitgang en voorzien van Windows 11 Pro.
Ze hadden er hier nog 1 in NL op voorraad, nieuw in doos.
Even dubben en snel besluiten. In 1 dag geleverd, maar waar?
Toen ik een mailtje kreeg dat het pakket bij mij was afgeleverd, liep ik maar eens de tuin in om bij de achterburen te vragen op hetzelfde huisnummer, ik woon immers aan een voetpad.
En daar stond het kubusvormige doosje op de stoep voor de schuur.
Het uitpakken en aansluiten was echt snel gebeurd, maar dan wel even opletten.
Automatisch werd eerst een BIOS update gedaan, te volgen via GUI en toen eerst maar eens thee.
Opnieuw opstarten en Windows 11 start op en dat was een leuke ervaring. Welke taal? English of Engels?. Kies je voor Engels dan is de taal Nederlands en dat vereist nog wat nadere verfijning. Binnen de kortste keren kon de UTP kabel er uit en kon Wifi worden aangemeld en dat ging probleemloos en snel. In tegenstelling tot die Shuttle, werkte alles gelijk.
Maar hoe kan ik opstarten van USB? Externe disk of stick?
Dankzij Google en al die behulpzame gebruikers was dat tamelijk snel gevonden. Altijd geldt: oppassen.
Zorin-OS en Pop!-OS heb ik beide op het apparaat uitgetest en daartegenover ziet Windows ziet er gewoon gelikt uit.
Daar komen we vast op terug.
Eerst het plaatje van wat er zoal in het doosje zit en daaronder een plaatje van de draaiend Windows 11 pro en rechts naast het scherm ziet u het kastje liggen.

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Nummer: #2  BerichtGeplaatst: zo 13 aug 2023, 20:13 

Pfff... Dat was een hele onderneming weer. Joep met zijn garage liet zien dat hij wel Ubuntu kon opstarten via een stick en wat Joep kan dat moest ik vast ook wel kunnen.
Joep liet zien dat je de BIOS zo kunt instellen dat je stick de primaire schijf is, maar dan?
Kortom, Zorin OS installeren wilde niet en vertelde me steeds maar dat er iets van Windows in de weg zat.
Nou is dat Windows 11 Pro best interessant, maar nodig heb ik het niet, het mocht wel weg. Van mij.
Ook Windows 11 maakte de resolutie er niet beter op. Het detecteerde een andere monitor.
'Door dat plastic en silicium en ijzer laat ik me de wet niet voorschrijven'. Technisch kan het immers wel.
Tegen de avond was het eindelijk voor elkaar. Zorin OS 16.3 liet zich installeren op de SSD 'geheugenkaart' waar eerst Windows 11 pro op stond.
't Stamcafé was ook gelijk bereikbaar, maar wel is er iets mis gegaan en dat is pech en laat ik verder zo.
Het uiteen nemen van dat Bkouen kastje is een lastig klusje en bij de vijfde keer was ik iets te enthousiast en bij het splitsen van de 2 delen had ik met het dekseltje de antennekabeltjes aan het mobo losgetrokken en om dat te herstellen moet er veel meer worden gedemonteerd. Geen nood, met kabel gaat het ook prima.
Wel ben ik te spreken over de actie, de resolutie is er bij gelijkblijvend beeldscherm en bekabeling beter op geworden. De snelheid ook.
Verschil? De resolutie. Oud: 1920x1080 (16x9), nieuw: 1920x1200 (16x10). Handmatig waren bij die Shuttle maar een beperkt aantal instellingen, nu beduidend meer.
Ik weet ook hoe het komt van die verminderde leesbaarheid:
Citaat:
De horizontale beeldlijnen worden om en om vernieuwd.

Het scherm is overigens geen 26", maar 24". Wel HP en daar bakte ook Windows 11 Pro niet veel van. Ook de foute resolutie en een mij onbekend scherm. Zorin OS mag blijven, het biedt extra mogelijkheden, al blijft het wel gewoon een derivaat van Ubuntu.

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Nummer: #3  BerichtGeplaatst: ma 14 aug 2023, 08:27 

Dat ziet er leuk uit oombas.

Ik zelf begin liever niet aan dat soort dingen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Nummer: #4  BerichtGeplaatst: ma 14 aug 2023, 08:57 

Het is ook een leuk ding, TC en het was voor mij het geld zeker waard. Ergeren is slecht voor mijn bloeddruk.
Dan doe ik hier nog even de bijdrage van Joe in zijn garage.
Waarvoor kocht hij het ding en lukte dat nog een beetje, je ziet het hieronder en neem er even de tijd voor:

phpBB [video]

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Nummer: #5  BerichtGeplaatst: zo 20 aug 2023, 13:03 

De matige leesbaarheid, ik schreef er al over. Vooral bij tekstbestanden.
Dat leidde tot de voorlopig laatste stap van mijn 'zomerupgrade': een ander scherm.
Het huidige scherm, een HP LP2475w heb ik in 2014 gekocht bij mijn toenmalige 'huisleverancier' van gebruikte spullen van bedrijven. Vaak komen producten net uit de garantie of staan kort voor die datum.
De kwaliteit is meestal voortreffelijk. Al zat er vanaf het begin wel een zichtbaar manco aan het scherm, het was ingebrand. Op meerdere afbeeldingen die ik hier heb geplaatst is het te zien. (Zoals bij die afbeelding met Windows 11). Vanaf het begin zat het er in en dat inbranden is alleen op foto's te zien, dus niet op schermafdrukken. Kortom, het is echt het scherm.
Die monitor heeft nog steeds voordelen, zoals de zeer uitgebreide I/O.
In de recente jaren start het scherm soms niet op en dat los ik op door netsteker er uit en er weer in. Prima mee te leven.
Voor dat scherm heb ik in 2014 €180 betaald en het verving zo'n gigantische glasbak.
Moderne schermen hebben steeds meer 'laten vallen' op het gebied van I/O. De mini-pc uit het onderwerp gebruikt HDMI en dat wordt vaak nog wel ondersteund.
DVI steeds minder en dat is in gebruik voor mijn werkstation. Die luxe NVIDIA adapter in dat werkstation heeft ook een modernere uitgang: Display Port.
Dus maar eens een DP kabel gebruikt om dat eens uit te testen. (Op die adapter kunnen tegelijkertijd 3 schermen worden aangesloten.)
Toen kwam er een aanbieding langs van Amazon: een 27" Dell QHD scherm dat in hoogte en stand veranderd kan worden, met 2 ingebouwde luidsprekers en z.g.a.n. voor €210, inclusief verzendkosten. Video ingangen 2 x HDMI, 1 x DP.
De afmetingen zijn nauwelijks groter dan het huidige scherm, dus het past prima op dit pc meubel.
Het scherm staat nu nog in Frankrijk en draaide alleen op atoomstroom :-)
Ik gebruik hier 'Hollandse wind', dus het zal me benieuwen.
Lang zal het scherm niet gebruikt zijn, als het ooit al is gebruikt. De verpakking is de originele en er is een nieuwer model. Het gekochte model is uit 2022.
Over enkele dagen weet ik het en u korte tijd later vast ook.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Nummer: #6  BerichtGeplaatst: vr 25 aug 2023, 10:10 

Dat komt er van als je op een 'moeilijk adres' woont. Voetpad aan de voorkant, straat met andere naam aan de achterkant.
Er kwamen dinsdag j.l. twee mailtjes dat 2 bestellingen waren afgeleverd op dit adres en overhandigd aan een bewoner.
Niet aan mij en dat komt vaker voor.
Vorige week aan de buurman en daar stonden mijn pakjes in de gang. Dat was logisch, ik was elders de kat voeren.
Deze keer niet en ik loop onmiddellijk naar de achterburen (met hetzelfde huisnummer) om daar te kijken en er was niemand thuis.
Ook niet bij de buurman en die keek zelf ook nog even in de gang.
Ook ligt soms het pakje van Amazon voor het schuurtje of in de tuin.
Toch maar eens contact gezocht en of ze me mochten bellen.
Dat mocht en binnen een minuut had ik iemand van Amazon aan de telefoon.
Of ik nog even 2 dagen geduld wilde hebben, er was misschien een foute scan gedaan.
Opnieuw versturen kon niet, de leverancier had geen voorraad meer.
Ze zou me donderdag bellen. en anders via mail contact opnemen.
Het pakket bij de buurman was bedoeld als een cadeautje voor een familielid die vooral computerspellen speelt. Daar is dat scherm bij uitstek voor gemaakt. Voor kantoorwerk ook prima geschikt.
Dus had ik weinig keus, ik heb de inhoud daarvan maar in gebruik genomen en zal Amazon wel vragen om het geld terug te storten.
En, dat scherm dat je hebt geïnstalleerd, werkt dat een beetje?
Hieronder een foto. U ziet dat van inbranden geen sprake is, het gaat om een nieuw scherm.
Wat nog prettiger is, de teksten zijn ook beter leesbaar.
Resolutie? 1920x1080.
Dat HP scherm gaat nog niet weg. Dat ga ik eens uittesten met mijn Kodak desktop spiegelreflexcamera.

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Nummer: #7  BerichtGeplaatst: vr 25 aug 2023, 20:31 

Contact met Amazon is goed verlopen. Ze storten het geld terug. Verder een 'gevalletje pech' dat het bestelde scherm daar niet meer op voorraad is.
Misschien nog wel bij Dell, die hadden ook een aanbieding van dat scherm. Eerst dit scherm maar eens onderzoeken.
Improviseren en onderzoeken wat nog wel kan met de beschikbare spullen en als er dan iets moet worden gekocht dan moet dat qua tijd en geld wel mogelijk zijn.
In het door mij uitgepakte scherm functioneert redelijk. Geen ingebouwde luidspreker maar wel iets dat het Dell scherm niet kent: een DVI ingang.
DVI leek aantrekkelijk, in mijn werkstation zit een luxe NVIDIA adapter met 2x DVI en 1x Display Port uitgang.
Voor die adapter heb ik indertijd mijn werkstation grondig moeten verbouwen, zoals een 'zwaardere' voeding.
Die Display Port uitgang doet het wel, maar niet het gewenste beeld. Dus maar eens DVI onderzoeken.
DVI werkt wel, maar de monitor meldt dat de verkeerde kabel in gebruik is, er dient een DVD-D Dual Link kabel aangesloten te worden. Als ik die heb, dan weet ik niet waar die is. Veel laden heb ik al overhoop gehaald en in veel dozen gekeken, niet gevonden.
Voor ruim een tientje ligt zo'n kabel ergens klaar en wordt morgen bezorgd.
Het opstartscherm met die eenvoudiger kabel ziet er al een stuk beter uit. Wel is de rastersnelheid minder. Afhankelijk van resolutie en beeldverhouding.
Het bedienen van dat scherm is wel weer een leerschool. Een rij van 6 knopjes onder de rand met variabele betekenis.
Even rustig kijken is er niet bij, dan is het menu weer verdwenen. Via een menu gamer 1, gamer 2 of gamer 3 instellen? Ik blijf gamer 0.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Nummer: #8  BerichtGeplaatst: za 26 aug 2023, 17:04 

Er was indertijd een 'komische' Duitse kinderserie: "Hals über Kopf".
Bij elke uitzending was er wel een moment dat de ander te horen kreeg:
Wachtmeister Hund (Hund wie Katze) schreef:
Das wird nicht billig!

Hier in huis werd dat een gezegde, ook voor als iets langer duurt.
Vandaag was weer zo'n moment.
De Double Link DVI kabel is gearriveerd. Dat is nog maar het begin.
Nu kan het werkstation in elk geval weer opnieuw opstarten zonder dat NVIDIA of BENQ steeds om de macht strijden.
Wel staat er een melding bij het opstarten dat ik echt voor 1920x1080 (16x9) moet kiezen en niet voor de nu even door mij ingestelde 1440x1050 (16x10). Dat moet even vanwege het behang. 1900x1200 behoort niet tot de mogelijkheden.
De ruimte is minder, de leesbaarheid is goed.
Kan ik nu even gaan fietsen om de kat elders te verzorgen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Nummer: #9  BerichtGeplaatst: vr 01 sep 2023, 08:57 

Het experiment uit het onderwerp is door mij beëindigd.
De Shuttle staat weer op zijn plek, maar wel naast een ander beeldscherm.
Met Windows 11 Pro heb ik nu kennis gemaakt en dat was voor mij voor het eerst.
Wel heb ik de nodige ervaring opgedaan met Amazon. Ik ken het bedrijf al uit de vorige eeuw, toen een prettige boekenzoekdienst.
Begonnen bij amazon.com, toen amazon.de en toen amazon.nl.
Mijn ervaringen met Amazon zijn goed. Met de bezorging gaat wel eens iets verkeerd en soms heel erg verkeerd.
Die ervaringen had ik al met ebay,, ook daar was wel eens een pakket onvindbaar kwijt.
Dan het scherm. Ik heb maar even mijn mond gehouden hier. Eerst voltooien.
Het eerste bestelde Dell scherm werd niet geleverd en werd wel als "overhandigd aan bewoner" gemeld.
Dat is verder goed verlopen. Amazon heeft het geld binnen enkele dagen teruggestort.
Toen deed Amazon mij een nieuw voorstel: ze hadden een ander Dell monitor in de aanbieding: iets duurder, veel beter.
Wel 27" en dat was waar ik oorspronkelijk naar had gezocht. Kennelijk een restpartij en deze keer wel nieuw.
Geen DVI ingang, wel DP en HDMI. Geen luidsprekers. Wel heel veel andere opties. Een soort van multi-pc centrale. Zoals een KVM switch. Die dingen gebruikte ik indertijd vaker, om met 1 toetsenbord een muis meerder pc's te kunnen bedienen. Dat deel moet ik nog grondig onderzoeken. Het gaat ook samen met de mogelijkheid om laptops e.d. via dat scherm op te laden. 2 90W USB C aansluitingen voor dat doel.
Dat scherm heb ik na ampel beraad gekocht en dat werd deze keer anders afgeleverd, met een wachtwoord en anders kreeg ik het niet.
Ik diende het wachtwoord voor te lezen, aldus het mailtje waarmee ik het ontving. Ik heb het utigeprint en de vriendelijke jongeman controleerde het op zijn smartphone en alles OK.
Nog voor het eten had ik het scherm uitgepakt ene geïnstalleerd en kon me verblijden met de bijzondere wijze van besturing van dat scherm.
Een joystick achterop in de vorm van een wiebelknopje met drukschakelaar. Even oefenen.
De standaard resolutie is 2560x1440. Ik wil niet meer zien, ik wil het beter zien. Dus dat moet anders.
Later meer daarover. Eerst de kat en de mens gaan voederen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Nummer: #10  BerichtGeplaatst: vr 01 sep 2023, 11:27 

Een kleine aanvulling.
Dat scherm is door Dell gemaakt om de informatie van meerdere pc's tegelijkertijd weer te geven. Bijvoorbeeld werkstation en laptop.
Voor dat doel zijn veel opties ingebouwd zoals naast die USB aanslutingen een UTP netwerkaansluiting en ook besturing van een ander apparaat via 1 toetsenbord en muis waarbij je de beelden naast elkaar op dat ene scherm kunt weergeven en met de muis vloeiend kunt overschakelen. Voor mij nogal verwarrend en vaak bron van fouten.
Hele archieven heb ik er mee verwoest, wel mijn eigen archieven. Wel jarenlang werk verdampt. Er is gelukkig (of helaas) nog altijd heel veel over. Voor mij zijn 'diskimages' handig en nuttig, al wordt dat nut door anderen nogal eens bestreden.
Bijgaand een overzicht van de schermresoluties van het scherm. 1920x1200 (16:10) staat er echt tussen. Heb het nog niet gevonden via de instellingen.
Het scherm is ook kantelbaar, handig als je met teksten werkt. Mijn HP scherm is dat ook.

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Nummer: #11  BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2023, 18:59 

Het HP scherm is verhuisd naar mijn Kodak desktop spiegelreflexcamera die dankzij onze Zeeuw en Windows XP nog steeds werkt.
Dat is wel een gesloten systeem en het OS wordt nooit meer bijgewerkt.
De pc is een Asus Pundit P1-PH1 met een DVI uitgang en die gebruik ik nu voor dat doel. Ook al is het scherm meer dan 20 jaar oud, een VGA ingang zit er niet meer op. Wel veel andere I/O.
Nog maar enkele dozen met negatieven te gaan. Meerdere apparaten gaan nu het huis uit en de kabelzooi wordt minder.
Over dat Dell scherm zal ik later berichten,

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur