't STAMCAFÉ
Hier is gek zijn heel gewoon!

Het is nu do 13 feb 2025, 23:55

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
Nummer: #1  BerichtGeplaatst: zo 20 nov 2022, 14:32 

uit 2007? In 2020 mijn verjaarscadeau.
Het was de favoriete laptop van Bandiet, ik hoefde het ding maar op tafel te zetten en Bandiet sprong op de tafel om er naast te gaan liggen.
Na het aanzetten blies de ventilator een aangename warme luchtstroom naar Bandiet.
Het kostte mij heel veel moeite om er Zorin OS 15 Ultimate goed werkend op geïnstalleerd te krijgen wegens de wat vooruitstrevende hardware en dan in het bijzonder de grafische NVIDIA adapter. Die versie wordt nog wel onderhouden, er is wel een nieuwe.
Vele versies van Linux had ik er al op uitgetest, waaronder ook vele 'Lite' versies. Zonder bruikbaar resultaat.
Nu is er versie 16 van Zorin OS en ook met die lukt het van geen meter. Opstarten geweldig en als 'live' versie gebruiken gaat redelijk, behalve dan het scherm. Geen hogere resolutie dan 800x600 en dat is maar 1 probleempje.
Toen kreeg ik deze week bezoek van 2 ex-collega's van de afdeling. Wel totaal verschillend. Al doen ze nog wel veel samen. Ze deden nog veel meer samen, maar door verhuizingen en privé omstandigheden zijn hun interesses en bezigheden wat anders geworden.
De doos met 30 paar CAT sokken was net binnen en staat open op een krukje.
Enthousiast haalt mijn naaste collega van toen zijn smartphone uit zijn zak: een CAT smartphone.
Prompt haal ik mijn CAT gsm uit mijn broek. Geen touchscreen, bediening alleen met druktoetsen. Wel hadden we beiden, onafhankelijk van elkaar, gekozen voor CAT.
De zijne is wel heel bijzonder. Een heel nuttig apparaat, met een infrarood camera. Er was wel iets mee gebeurd en dat was nog verbazingwekkender: het ding was tijdens een reis in zijn rugzak verbogen aan 1 lange kant. Niet extreem, wel in 1 oogopslag te zien als een knik. Maar dus niet stuk. Het scherm was nog intact en alle functies werkten nog zoals verwacht. Voor het eerst dat ik zoiets zag. Verder een indrukwekkend apparaat. CAT weet wat werkende mensen nodig hebben. Er was ook een model waarop nog een laser 3-D afstandsmeter. Die hebben ze laten vervallen in het nieuwste model.
En de kat dan? Sjefke was gewoon op de bank blijven liggen en zij pasten er gezamenlijk nog prima naast en Sjefke liet zich zelfs aanhalen en begon gelijk te spinnen.
Nu terug naar de gele laptop. Mijn naaste ex-collega vertelt enthousiast: "ik gebruik nu ook Linux: Ubuntu Studio". Windows gebruikt hij helemaal niet meer voor zichzelf.
Ik kende het wel en had het ooit uitgetest en het was niet de distributie voor mij. Speciaal 'multi-media'.
Toch kwam ik door zijn verhaal wel op het idee om toch nog maar eens een poging te wagen met mijn gele laptop. De nieuwste Ubuntu Studio, ook op basis van 22.04 LTS liet zich ook niet goed installeren. En ook het Xfce gebruikersinterface is niet geschikt voor mij. Teveel instellingen. Dat maakt het wel heel veelzijdig, maar ook te 'ingewikkeld'.
Toch heb ik het niet helemaal laten rusten en besloot alsnog een poging te wagen met Linuxlite. Ook 22.04.1 LTS en ook Xfce. Die liet zich wel installeren en doet het stabiel. Als ik het daarbij zou laten, dan kan ik weer even vooruit. Schermresolutie is de juiste 1680x1050, de beeldkwaliteit is nog niet optimaal.
Zorin OS 15 Ultimate is tot nog toe de enig geschikte Linux versie op die gele Asus Lamborghini VX2S, behalve dan met die gele muis.
En het blijft gewoon Linux, dus veel enthousiaste gebruikers die je graag helpen.
Dan hier nog een foto van het scherm na installatie van Linux Lite 22.04.1 LTS uit november 2022 op een gele Asus Lamborghini VX2S uit 2007.

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Nummer: #2  BerichtGeplaatst: ma 21 nov 2022, 15:09 

Vanaf al in de vorige eeuw was ik gewend om mijn disks in te delen in partities, zoals /home. Bij een nieuwe installatie /home niet formatteren bood het aantrekkelijke voordeel dat je gelijk door kon, al waren er altijd wel backups.
Soms moet je echter dingen uit het verleden maar loslaten. Ubuntu Lite heb ik zelf laten beslissen om maar eens helemaal overnieuw te beginnen, je formatteert maar een eind weg, de hele disk mag je voor mij gebruiken, waar ik eerst altijd gewoon was om "iets anders" te kiezen en mijn bestaande partitie indeling te handhaven en enkele partities niet te laten formatteren.
Dat installeren ging prima, maar dat hele xfce is niet echt voor mij, teveel doolhof. Dus vandaag volgens die methode van overnieuw beginnen toch maar weer eens de door mij gekochte Zorin OS 16 pro gepakt en die op mijn Asus Lamborghini geïnstalleerd. Zelfs niet dat moeilijke gedoe met NVIDIA drivers die toch niet willen.
Gelijk voor elkaar. Probleemloos geïnstalleerd, al duurde dat wel geruime tijd. Wel is alles gelijk aanwezig of beschikbaar. Schermresolutie was gelijk in orde: 1680x1050.
Taalondersteuning is aanmerkelijk beter dan met dat xfce en ook iets simpels als de afmeting van een muiscursor is geen gedoe van door meerdere menu's moeten wandelen.
Alle I/O doet het ook gelijk, behalve dan die gele muis.
En hoe heeft 'ie die disk dan ingericht? Geen gedoe van zoeken, het heet gewoon "schijven".

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Nummer: #3  BerichtGeplaatst: wo 23 nov 2022, 11:36 

Desnoods kom ik wat later omdat ik er nog meer tijd in moet steken, opgeven is iets dat ik van kind af aan al weigerde te doen.
Kortom, ik heb weer een poging gewaagd met Pop!_OS, beide versies. Die voor systemen met en zonder specifieke nvidia hardware.
Jammer maar helaas, weer niet. Dus toch maar weer die Zorin-OS pro 16.2 teruggezet uit een archief dat ik eerder deze week heb aangemaakt.
ZorinOS 16 doet het wel en voldoende, maar niet zoals 15.3. Het lijkt iets in het extra grafisch geheugen, tijdens het werken zie ik dan bijvoorbeeld een halve pagina van een vorige sessie. Soms in blokken, zoals bekend van tv providers.
Hoe meer van die spullen, hoe meer storingen. Daarover in een ander onderwerp.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Nummer: #4  BerichtGeplaatst: za 05 aug 2023, 16:09 

oombas schreef:
Desnoods kom ik wat later omdat ik er nog meer tijd in moet steken, opgeven is iets dat ik van kind af aan al weigerde te doen.

Soms komt er een moment dat je moet afsluiten en niet 'een klap er op geven' want daar is die gele laptop me toch te bijzonder voor.
Begin van de zomer kwam er bericht van Zorin OS dat ze het nu helemaal voor elkaar hadden. Upgraden zou voortaan mogelijk zijn en dat is waar ik op zat te wachten, gezien het bijzondere model.
Software om te upgraden was noodzakelijk en die kon geïnstalleerd worden en dat installeren werkte verder prima. Maar wat dan?
Het werkte dus niet. Vele dagen (en nachten) heb ik er aan besteed.
Toen kwam een nieuwe versie en verbeterde versie van het OS, waarschijnlijk hadden ze het foutje gevonden.
Dat werd weer een grote onderneming. Er was te weinig ruimte op schijf voor het upgrade proces. Maak 2,7GB vrij, was de opdracht. Honderden gigabytes vrij, maar niet op de goede plek.
Dagenlang weer knutselen en reorganiseren en toen leek het te gaan lukken. Zie bijgaande afbeelding.
En, werkte het? Nee, dat dus niet. De upgrade was mislukt, maar versie 16 bleek wel geïnstalleerd. Er was een klein probleem, het bureaublad bleef leeg. Wel een behang, maar geen bestanden. De laptop moest immers nog opgestart worden.
Dat verbaasde me ook al niet, dat was immers het probleem van de machine, de unieke beeldscherm hardware. De bestanden waren allemaal aanwezig via 'bestandsbeheer'. Zichtbaar kreeg ik ze niet dan momentaan.
Er was nog een klein probleem, het geluid werkte niet, maar dat dacht ik wel op te kunnen lossen. Zorin had een 'dummy adapter' geïnstalleerd en daar kwam weinig geluid uit.
Weer enkele dagen later en nu heb ik 'widerwillig' Zorin OS 16.3 Pro geïnstalleerd en de data zijn gered.
Nu draait het systeempje al enkele dagen betrouwbaar en alles werkt naar behoren, inclusief de door mij aangebrachte verbeteringen.
Die gele bluetooth muis, die krijg ik niet aan de gang. De bluetooth versie van de muis past niet bij het apparaat, ook niet via een USB adapter en de BIOS is te oud. Misschien later nog maar eens uitzoeken.

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Nummer: #5  BerichtGeplaatst: vr 18 aug 2023, 11:22 

In de eerste zin van mijn vorige bericht kaartte ik het al aan. Zoals ik al schreef: "widerwillig", dat zijn belangrijke momenten. Gisteren was in dit geval dat moment.
Terug kon ik nog steeds om weer eens een poging te ondernemen om het toch voor elkaar te krijgen. Ik had immers 'images' en die gaan terug vanaf het moment dat ik het ding kocht. De bibliotheek met 'images' van die gele laptop was iets van 250GB.
Opwaarderen van Zorin OS 15.3 met goed werkende grafische adapter van Nvidia naar Zorin OS 16.3 met 'ontzag' voor bijzondere grafische hardware was het doel.
Dan komt mijn ex-collega HJD weer naar boven: "En, OB, dan heb je het voor elkaar. Wat ga je er dan mee doen?" In dit geval is dat een goed punt, het opwaarderen gaat dan echt niet meer. Dan komt Peter Jan Rens me weer vertellen dat ik niet op mag geven. Peter Jan, ik geef niet op, er zijn belangrijker dingen.
Kortom, ik heb Zorin OS 16.3 Pro er nu enkele weken op staan en daar doe ik het verder mee. Ondanks de beperkingen die af en toe voorbij komen als het bureaublad leeg is en ik er vage fragmenten in zie van afbeeldingen van activiteiten die ik eerder deed. Opwaarderen kan voortaan wel. Zo kan die laptop weer enige tijd mee. Een mooiere heb ik nog niet gezien.
Nu heb ik alle 'images' van Zorin OS 15 definitief verwijderd van mijn netwerk. De gebruikersdata niet.
De gele laptop, Bandiets favoriet, gebruik ik nu weer regelmatig. Sjef kent de voordelen er nog niet van. Bandiet was slimmer.

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur