oombas schreef:
Desnoods kom ik wat later omdat ik er nog meer tijd in moet steken, opgeven is iets dat ik van kind af aan al weigerde te doen.
Soms komt er een moment dat je moet afsluiten en niet 'een klap er op geven' want daar is die gele laptop me toch te bijzonder voor.
Begin van de zomer kwam er bericht van Zorin OS dat ze het nu helemaal voor elkaar hadden. Upgraden zou voortaan mogelijk zijn en dat is waar ik op zat te wachten, gezien het bijzondere model.
Software om te upgraden was noodzakelijk en die kon geïnstalleerd worden en dat installeren werkte verder prima. Maar wat dan?
Het werkte dus niet. Vele dagen (en nachten) heb ik er aan besteed.
Toen kwam een nieuwe versie en verbeterde versie van het OS, waarschijnlijk hadden ze het foutje gevonden.
Dat werd weer een grote onderneming. Er was te weinig ruimte op schijf voor het upgrade proces. Maak 2,7GB vrij, was de opdracht. Honderden gigabytes vrij, maar niet op de goede plek.
Dagenlang weer knutselen en reorganiseren en toen leek het te gaan lukken. Zie bijgaande afbeelding.
En, werkte het? Nee, dat dus niet. De upgrade was mislukt, maar versie 16 bleek wel geïnstalleerd. Er was een klein probleem, het bureaublad bleef leeg. Wel een behang, maar geen bestanden. De laptop moest immers nog opgestart worden.
Dat verbaasde me ook al niet, dat was immers het probleem van de machine, de unieke beeldscherm hardware. De bestanden waren allemaal aanwezig via 'bestandsbeheer'. Zichtbaar kreeg ik ze niet dan momentaan.
Er was nog een klein probleem, het geluid werkte niet, maar dat dacht ik wel op te kunnen lossen. Zorin had een 'dummy adapter' geïnstalleerd en daar kwam weinig geluid uit.
Weer enkele dagen later en nu heb ik 'widerwillig' Zorin OS 16.3 Pro geïnstalleerd en de data zijn gered.
Nu draait het systeempje al enkele dagen betrouwbaar en alles werkt naar behoren, inclusief de door mij aangebrachte verbeteringen.
Die gele bluetooth muis, die krijg ik niet aan de gang. De bluetooth versie van de muis past niet bij het apparaat, ook niet via een USB adapter en de BIOS is te oud. Misschien later nog maar eens uitzoeken.