't STAMCAFÉ
Hier is gek zijn heel gewoon!

Het is nu za 14 dec 2024, 08:28

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
Nummer: #1  BerichtGeplaatst: wo 23 nov 2022, 14:03 

Ruim een jaar geleden was het de eerste keer in ruim 20 jaar dat ik mijn provider, Caiway, belde omdat mijn 'internet' het niet meer deed. Volgens de glasvezelmodem was alles in orde, toch kreeg ik geen IP adres.
Advies: 'ga naar uw dichtstbijzijnde dealer en koop de TP-Link AC1200. Ik schreef er al eens over.
Gisteren was ik aan het werk op die Dell laptop met Pop!_OS om dat systeem eens te gaan gebruiken en wel voor het scannen van een document, er een pdf van maken en dat versturen.
Dat scannen en maken van het document ging wel, maar wel even oefenen in die COSMIC gebruikersomgeving. Het is allemaal Linux en Ubuntu en alles doet het, toch is het even zoeken.
Toen wilde ik het bericht versturen. Er was een probleem, er was geen internetverbinding via het werkstation. Wel draadloze verbinding met alle schijven. Router #1 dan maar eens proberen, die ik dus vorig jaar noodgedwongen heb gekocht. Wel wifi, geen enkele bedrade verbinding die het deed. Ook geen enkel lampje van aangesloten kabels, wel van de andere functies. Telefoon en wifi doen het. Kennelijk een probleem in dat kastje.
Dan rest "de methode Ruitenbeek" uit de jaren '70 van de vorige eeuw. Onze DEC monteur die dat advies gaf dat ik sindsdien vaak heb gebruikt: verwijder alles wat is aangesloten en begin overnieuw. Met die methode kom je misschien dat onderdeel tegen dat niet goed functioneert.
Gisteren werd dat te laat, dus ben ik er vandaag maar eens mee begonnen na eerst zo'n kastje te hebben besteld dat bij onze pc winkel niet meer te koop was, maar wel bij bol en weer goedkoper vanwege alle nieuwe toeters en bellen die er niet op zitten.
Eerst nog even draadloos mijn bericht verstuurd.
Vandaag alle kabels losgetrokken van die primaire router en het ding eens opengemaakt. Geen bijzonderheden te zien, optisch alles OK.
Toen maar, net als Ruitenbeek, alles weer opbouwen. De voeding leek in orde. Eerst de voeding, toen de aansluiting aan de glasvezelmodem. Apparaat inschakelen. Het laatst het symbool van de telefoon. Van 1 lange kabel was al jaren de mantel stuk en nu nog op een volgende plaats. Die kabel maar eens vervangen door een kortere en die vast plakken met duct tape. Eerst werkstation met alle netwerken maar eens aansluiten. Een keer de hele tafel opnieuw opstarten en werken.
Dan de laptop die op dat systeem is aangesloten en dan nu weer bedraad om ook bij het internet te kunnen. Ook gelijk in orde.
Rest nog de andere aansluitingen aan router #1, bijvoorbeeld de tv en andere av apparaten. Dat komt later wel.
Eerst eens de snelheid testen via die Dell E6530 laptop met Fins toetsenbord en nu via bedraad netwerk.
Ik hoef geen nieuwe router, zonder werkende lampjes werkt het internet gewoon nog sneller.

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur