Geen onaardige wagen die Skoda Octavia....die al een hele tijd rust heeft genoten aan alle stof te zien.
Hij zou best in ongeveer nieuwstaat kunnen komen na flink wat arbeid.
Ikzelf ben er minder wild op....want ze zijn eigenlijk niet oud genoeg (vinnik), geen antiek dus.
En bij antieke auto's wordt het pas echt interessant. Bij deze duurt dat nog 37 jaar.
Wel maakt degene die de Skoda uit zijn slaap wekt echte beginnersfouten die je overal ziet.
Bij zéér lange stilstand moet alle brandstof eruit, en dat vóór dat men gaat starten.
Ook moeten de bougies eruit en per cilinder wat motorolie ingespoten worden en de motor
met de hand getornd, om de cilinderwanden met olie te smeren, want die staan droog.
Koelvloeistof hoeft er niet in te zitten, de eerste draai mag maar kort zijn.
Lekt de koppakking richting water.....kun je dat soms horen of ruiken als je de radiateur dop eraf schroeft.
Het is een vaste fout die vaak gemaakt wordt, even kijken of ie aan de gang wil.
Nu heeft hij een rookmachine, en dat kan best aan het zomaar starten liggen.
Groeven in zuiger in cilinderwanden zullen dus geld gaan kosten hij moet dus aan de slag.
Al heb je een revisie met boren en nieuwe zuiger voor ogen....nog de zaak niet beschadigen,
boren en zuigers vernieuwen kan niet eindeloos.
Je mag er ook niet mee gaan rijden als de wielen nooit gedraaid zijn in opslag,
er komen dan zeker wat klapbanden aan.
Wielen van wagens in opslag.....moeten met regelmaat gedraaid worden....
ook nieuwe krijgen die behandeling in opslag, meestal automatisch.
Om dat te controleren worden banden of wielen gemerkt....meestal naar het kwartaal wat dan geldig is.