't STAMCAFÉ
Hier is gek zijn heel gewoon!

Het is nu ma 13 jan 2025, 04:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Fout gedacht....
Nummer: #1  BerichtGeplaatst: za 11 dec 2021, 09:20 

Het was al wat goed afgelopen, met alle dreigingen rond Piet Z. en Klaas S. zal ik maar zeggen,
ze waren amper weg of.....jawel weer een super zeikerd die opstaat in het land van spijkers op laag water zoekers.
Kerstmis....is héél fout hoorde ik op de radio. Ontbossing dreigt.
Dat met zagen het bos insluipen en bomen sluw overvallen afzagen en in of bij het huis zetten...
met van die akelige nep vuurvliegjes van meestal led's erin, al dan niet knipperend.
Dat moet stoppen dat vermoorden van dennenbomen....gruwelijk gewoon.
Die klager stond er natuurlijk nooit bij stil dat die dennen gewoon net als snijbonen en uien jaarlijks massaal geplant worden.
En als de kou komt aanzetten, net als prei het slachtoffer worden en die periode meestal niet echt overleven.
Tegelijk zijn er weer takjes met miljoenen de grond ingegaan....jaartje of zeven á tien worden die dan oud.
In hun prille jeugd gaan die dan de huiskamer in...en worden daar ernstig mishandeld, met bollen, lampjes enz...enz.
Dat miljoenen dieren dan ook kennis maken met de poelier....om ook op de Kerstdis te verschijnen,
dat liet hem deze keer koud, dat die dieren wel héél erg warm gemaakt worden.....die jonge boompjes......das pas zielig. :ligslap:
Maar ik constateer......er komt alweer een heuse groep zeikers opzetten....reken daar maar alvast wel op.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fout gedacht....
Nummer: #2  BerichtGeplaatst: za 11 dec 2021, 21:29 

Kruik schreef:
Die klager stond er natuurlijk nooit bij stil dat die dennen gewoon net als snijbonen en uien jaarlijks massaal geplant worden.

Een gebruikelijke smoes. 'Het is niet erg dat die proefdieren er aan gaan, ze zijn er speciaal voor gekweekt.' Net als al die soldaten in al die oorlogen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Nummer: #3  BerichtGeplaatst: zo 12 dec 2021, 09:46 

oombas schreef:
Kruik schreef:

Een gebruikelijke smoes. 'Het is niet erg dat die proefdieren er aan gaan, ze zijn er speciaal voor gekweekt.' Net als al die soldaten in al die oorlogen.

Ik ga er voorlopig toch wel van uit dat : Het spruitje weinig voelt als ik er in bijt,
ook in de kookpot hoor je weinig schreeuwen als ze gekookt worden.
Nou ben ik niet echt dol op spruitjes of spinazie....maar als voorbeeld dan even. :mrgreen:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Nummer: #4  BerichtGeplaatst: zo 12 dec 2021, 10:26 

Kruik schreef:
oombas schreef:
Kruik schreef:

Ik ga er voorlopig toch wel van uit dat : Het spruitje weinig voelt als ik er in bijt,
ook in de kookpot hoor je weinig schreeuwen als ze gekookt worden.
Nou ben ik niet echt dol op spruitjes of spinazie....maar als voorbeeld dan even. :mrgreen:

In het onderwerp staat het al: fout gedacht.
Wanneer heb jij voor het laatst (de vruchten van) dennenboom of spar gegeten?
Wat eet die klager met de kerst? Weet jij dat?
Er is ook een prima vegetarisch kerstdiner te bedenken, zelfs veganistisch.

En bedenk: 'in tegenstelling tot wat geleerden beweren, roddelen madeliefjes wel.'

(Vegan kerstrecepten van AH)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Nummer: #5  BerichtGeplaatst: di 14 dec 2021, 08:45 

Tja, zo ik nogal eens bossen bezoek en zie wat daar het hele jaar door zoals gekapt wordt,
die massa aan bomen, dacht ik in mijn onnozelheid dus :
De burger gaat zich natuurlijk niet storen omdat bij nogal wat mensen een gekweekt boompje in huis
een tijdelijk onderkomen krijgt, en daaarna richting composthoop gaat.
Tenminste hier gaan ze bijna allemaal de compostverwerker in.
Zoals de schillen en resten van veel groenten ook die richting opgaan.
Het gaat niet opvallen....en ze worden ook wat beter verwerkt,
omdat de vreugdevuren met ex-kerstbomen hier ook allang verleden tijd zijn.
Maar nee hoor.....een nieuwe club ziekers en zeikers over alles en nog wat, heeft het kwade ervan ontdekt.
DAT had ik dus fout gedacht.....er zal een polyethyleen exemplaar moeten komen, met PVC kerstbollen erin.
Overal staat het er vol mee.....kunststof bomen, kerstmannen al dan niet opblaasbaar, tuinslanghertjes met led's
en noem de hele santekraam maar op......zooi bij vrachten.
Dat zal het gaan worden, als je die warhoofden in ALLES hun zin gaat geven.
Dat men zijn blik al die kant op laat gaan.....zegt veel over hun gesteldheid van geest.
Dat Nederland bovenaan in de rij van bossenslopers in de wereld staat is ze natuurlijk ontgaan.
Nergens wordt zoveel aan bos vernielt als juist in het land van zeikers over alles.
Het herplaatsen van bomen......is ook nergens zo slecht geregeld als juist in ons land.
Nog geen 10 % van wat herplant is.....bestaat nog na twee jaar....ook dat is dus flut.
Gelukkig is de containerprijs tot in de Hemel gestegen, dus daarin gaan er zeker minder
om ze naar héél ver weg te kunnen sturen....veel lege containers werden opgevuld met hout, papier en afvalplastics,
en dus hout uit onze bossen....en hout uit de VS komt weer aan in oa. Geertruidenberg om op te stoken.
Dat alles uit dat het milieu steeds voorop staat. :ligslap: De dwazerij.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Nummer: #6  BerichtGeplaatst: di 14 dec 2021, 11:11 

Kruik, ik richt me op de OP waarin je stelt dat de actievoerder tegen het omzagen van jonge bomen geen rekening houdt met het lot van dieren.
Daarop stelde ik je de vraag of en hoe jij dat wist? Ken je die actievoerder en hoe weet jij diens houding tegenover dieren?
Die vraag heb je nog niet beantwoord, ik neem dan maar aan dat je dat niet wist.
Dat anderen in jouw villawijk enthousiast bomen opstoken in hun open haarden, dat verplicht jou absoluut niet om dat ook te doen. Je gebruikt het als excuus.
Dat een ander een zwembad in zijn tuin heeft dat hij elke dag verwarmt tot 23 graden Celsius, dat verplicht mij absoluut niet om dat ook te doen of zelfs maar te willen.
Keer op keer wijs ik op de rol die iedereen zelf speelt, tot je rol is uitgespeeld.
Ik heb dus kritiek op het steeds maar wijzen op wat er elders en door anderen gebeurt, er is altijd een voorbeeld te vinden dat jou goed uitkomt. Voor wat dan ook. Dan is er nog een internet vol.
Is er iemand die jou verplicht om wat voor kerstversiering dan maar ook te gebruiken?
Bomen? Ik was de beheerder van het laatste stukje groene regenwoud van ons dorp. 44 jaar gelden plantte ik in onze tuin een blauwe ceder en dat is inmiddels veruit de grootste boom in de wijk.
Laat Jan, mijn tuinman die hier 2 keer per jaar komt met zijn bus uit Polen, niet merken dat iemand die boom te na komt.
Wel heeft Jan de meidoorn, die naast het huis stond en hoger was dan het huis en veel overlast gaf, enkele jaren geleden omgezaagd. Nadat duidelijk was dat ik geen kapvergunning meer nodig had.
Ook schreef ik al eerder dat er een prima vegetarisch en zelfs veganistisch kerstdiner te bedenken valt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Nummer: #7  BerichtGeplaatst: di 14 dec 2021, 22:23 

Nou wat ik schreef had verder niks met dieren in het bos van doen maar :
Een bericht wat ik hoorde op de autoradio....en men keerde zich toch echt tegen de kerstboom in het algemeen.
Wie, weet ik niet meer zo.....het was een van de flarden die de ether ingaan....maar ik zag wel weer een trend die er aankomt.
Het was héél duidelijk tegen de verse boom die je in huis neemt.
Tegen dat massale kappen dus....over hoe die bedrijfstak echt werkt....daar hoorde ik dus niks over.
Er komt immers geen boom minder door.....er komen er zelfs steeds meer bij, vooral in Duitsland
klaagt men dat mensen overschakelen op neppers....de echte blijven staan.
Staatsbosbeheer en ook Natuurmonumenten trekken zich immers ook totaal niks aan
van de gevolgen voor de dieren als ze een bos laten kappen.
Dus dat kwam en komt al nooit ter sprake, men kapt gewoon.
Sinds wanneer de wijk waar ik woon is omgekat tot villawijk weet ik niet,
toen ik er kwam wonen was het een echte Vinex wijk, waar ooit half Tilburg-noord heentrok.....
Ik eet niet vegetarisch, maar net als gewone mensen....maar altijd met héél weinig vlees....
overigens was dat mijn hele leven al zo.....voor mij hoeven die industriestallen dus niet.
Wie niet als omnivoor leeft.....wordt na wat tijd ziek....het gaat zeker gebreken opleveren die je beter mijdt.
De mens is omnivoor....en houdt dat ook beter zo.....alleen kilo's vlees eten uit fabrieksstallen is ook niet gezond.
Matigheid in véél ....tekent de echte Kruik....leer je te beperken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Nummer: #8  BerichtGeplaatst: do 16 dec 2021, 13:12 

Het zal allemaal wel, Kruik. Wie denkt er nu fout?
Er is iemand die Kruik's feestjes verpest en dat vindt Kruik maar niks. Of het nou om kinderfeestjes of familiefeestjes gaat. Het zijn de feestjes van Kruik en die laat hij zich niet verpesten door iemand die er anders over denkt dan hij.
Daarna komt dat geknal en dan mag ik er ook al niet over zeiken dat het wat mij betreft definitief afgelopen mag zijn met knalvuurwerk? De reden is voor mij echt heel simpel, ik kan niet tegen onverwachte harde geluiden. Als iemand een papieren zak naast mijn oor laat knallen, dan kan hij een knal krijgen. Waarschuwen doe ik 2 keer. En dan ligt dat aan mij en ben ik de zeikerd die niet tegen een geintje kan? Veel dieren kunnen ook niet tegen knalvuurwerk. Op dat punt van knalvuurwerk vind ik MT aan mijn zijde. Het is hier al weer begonnen en de knallen zijn weer harder. Wel minder vaak.
Het onderwerp boeide me absoluut niet, tot deze zin me trof:
Kruik schreef:
Dat miljoenen dieren dan ook kennis maken met de poelier....om ook op de Kerstdis te verschijnen,
dat liet hem deze keer koud, dat die dieren wel héél erg warm gemaakt worden.....die jonge boompjes......das pas zielig.

Het verband tussen dieren en kerstbomen ontging mij even. Toen kwam Idéfix mij even te hulp, even lekker stampen met Obelix:

Afbeelding

En Obelix wil iedereen die Idéfix te na komt, ook wel even een dreun geven.
En Kruik noemt zich dan nog een hondenliefhebber ook?
Ik stop verder met die invulling, het onderwerp daarentegen vind ik wel de moeite waard om er op in te gaan.
De vraag voor mij was: wie denkt hier fout? Daartegenover zal dan wel "goed denken" staan. Wanneer denkt iemand goed? Als iemand denkt zoals Kruik denkt, is dat het goede denken? Bestaan "goed" en "fout" denken? Ik denk over zulke dingen na. Al heel lang, ik heb er een geschiedenis mee.
Vorige week viel het december/januari nummer van De Vrije Gedachte door de brievenbus met daarin een goed artikel van Roel van Duijn "De Russische wolken en Nederlandse sekteleiders", we konden hem eerder horen in de mini documentaire met Sunny Bergman: "samenzwevers". Interview over het programma nog bij OVT te beluisteren. Wat ik zo goed vind van Van Duijn, is dat hij zichzelf 'onder de loep' neemt. Hij vertelt over zijn theosofische achtergrond en achtte zich niet onkwetsbaar voor rare theorieën. 'Hoe zou ik gehandeld hebben in de jaren '30?' Ook Sunny Bergman durft daarover te vertellen en dat is wat ik me ook realiseer van mezelf. Als ik in de Chinese Volksrepubliek zou zijn geboren en opgegroeid, dan zou ik me geheel anders ontwikkeld hebben dan nu, dat durf ik met grote stelligheid wel te vertellen. Dus ik heb geen mening klaar over "de Duitsers" of "de Amerikanen" of "de Russen" of "de Chinezen". Het is maar net welke achtergrond je hebt en waar je bent geboren, dat is naar mijn mening niet aan het kind. Dus heb ik mazzel gehad, vind ik hier en nu.
In het artikel bij DVG gaat Van Duijn zeer uitvoerig in op 'nepnieuws', 'desinformatie', 'complotdenkers' en 'trollen' en daarover ontving ik gisteren een geweldig boekje:
Marten Toonder met voorwoord van Huib Modderkolk schreef:
De Maanblaffers

De nepnieuws editie vanwege het voorwoord. In het verhaal van Toonder wordt door Zielknijper, gesteund door een 'echte' wetenschapper (Sickbock) onderzoek gedaan naar de psyche van de beklaagden en dan vooral naar hun drift.
Van Duijn en Bergman vragen zich af hoe het nou toch kan dat redelijk denkende mensen, die over het algemeen als 'linksig' werden geafficheerd, zich toch kunnen wenden tot 'extreem rechts'. Van Duijn houdt het op de Ariosofie. (Ariosofie)
In het DVG artikel verwijst Van Duijn naar wat tegengeluid:
Van Duijn verwijst naar een vrijwel letterlijke '1984'/Nieuwspraak tekst als hij vertelt over een Russische complottheorie waar wordt gesproken over "democratie is perfecte dictatuur" via een Spaanstalige Russische website. Met een mooie en korte uitwerking van Van Duijn.
Marten Toonder was de ziener die het in 1967 had voorzien, inclusief de trollenfabriek. Al deed Marten Toonder niet veel meer dan het voortreffelijk verbeelden van "1984".
Via loze praatjes en leugens je boodschap aan de man brengen en daar succes mee hebben. Dat zit toch in de mens zelf die gevoelig is voor de voortdurend herhaalde boodschap. In "LTI - De taal van het Derde Rijk" heeft Victor Klemperer dat prachtig beschreven. 'Sociale media' als Facebook en Twitter zijn een ideaal platform. Vooral het 'napraten'. Retweeten is roddelen in het groot. 'Je hoort het zo vaak van zoveel kanten, dus zal/moet het wel waar zijn.'
Huib Modderkolk geeft een geweldig voorbeeld: Bodegraven en satanische handelingen met kinderen die daardoor om het leven kwamen en vele bezoekers die bloemen op graven kwamen leggen. Er zijn toch hoogopgeleide mensen die er nog in geloofden ook. Toch is het verzonnen, nog geen flinter van zelfs maar een aanwijzing. De ouders van die kinderen zijn niet blij met al die bloemen op de graven van hun kinderen die een natuurlijke dood zijn gestorven.
En, zoals het dan gaat, wie er niet in gelooft maakt deel uit van het complot. Dat is dan toch degene die wordt verteld "fout" te denken.

(Van Duijn als 13e traptrede)

Afbeelding

(Waar veel wordt nagedacht)

(Met dank aan de misdunkers)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Nummer: #9  BerichtGeplaatst: do 16 dec 2021, 16:44 

Overigens als niet duidelijk werd wie dus fout dacht....dat was ikzelf in deze.
Ik dacht Piet Z. met baas S.K. is weer opgesodemieterd .... en nu het wordt een tijdje rustig....fout gedacht dus....door mij.
Eerlijk gezegd heb ik het gelamenteer maar kort aangehoord.....er zitten drukknoppen op de autoradio,
en onder elke zit wel iets anders....lang aandacht besteed ik er niet aan....ik kan toch niks aan invloed aanwenden.
Maar het mocht ietwat langer duren, dan normaal.....als ik zie tijdens wandelingen wat er aan fraai bos wordt vernield.
Alleen omdat het hout wat meer waard werd.
En dan komt er zo een zeuren over iets van driemaal niks....wel krijgt ie een podium ervoor aangeboden.
Voor een bericht van nul en generlei waarde krijgt hij wel zendtijd.
Ook het opbouwen van een rijke kerstdis met veel eetbaars is bij mij al erg lang geleden,
ik eet ongeveer gewoon.....zoals het hele jaar door.....arbeiders voedsel....ook al arbeid ik maar weinig meer.
En ja.....honden hebben bij mij altijd een pootje voor....ze zijn enorm veel socialer dan katten,
mijn zus heeft er een....en daar is weinig aan....egoïsten met een eigen wereldje die alleen in actie komen
als hun maag begint te knorren.
Een hond wordt altijd je vriend....een echt waakzaam familielid, dat wordt een klaplopende kat nooit. :mrgreen:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Nummer: #10  BerichtGeplaatst: do 16 dec 2021, 19:30 

Moet iedereen je vriend worden alvorens er voor te gaan zorgen?
Voor een kat moet je moeite doen om diens waardering te krijgen, dat geeft meer voldoening als je dat ooit mocht lukken. Hier mag een kat gewoon kat zijn.
Mij zochten ze uit. Bandiet en ook Nemo in het asiel en zelfs Arar en Abuis bij de 'kattenmadam' zochten mij uit. Daartussen was Mathilde, die had mij zorgvuldig uitgezocht. 15 jaar waren we samen en haar vorige woning was op zichtafstand.
Een hekel heb ik niet aan honden, hun dociele gedrag past niet bij me. Ik mis daarvoor de 'sergeantenmentaliteit'. Mensen of dieren commanderen is niks voor mij.
Iemand die altijd mijn vriend is? Wat een saaie bedoening.
Kinderen worden geboren, die zijn niet je vriend omdat ze worden geboren. Ze beginnen gelijk al te protesteren.
Als "fout denken" synoniem is met "foute beslissingen nemen" of "iets verkeerd hebben begrepen", dan doe ik ook mee voor het kampioenschap.
Voor de een zijn de zusjes Polgar een groot succes van opvoeding, toch houd ik mijn twijfels en niet ik alleen. Tientallen voorbeelden ken ik nog.

(De opvoeding van Judit en haar zussen is altijd omstreden geweest)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Nummer: #11  BerichtGeplaatst: vr 17 dec 2021, 09:57 

Ja Oombas....als men zich als vijand gedraagt, wordt het zorgen wel héél moeilijk,
je houdt het dan niet lang vol.
Overigens dat ik meer voor honden ben, houdt ook niet meteen in dat :
Ik tegen katten ben en :
Iedereen zomaar een hond naar gewenst formaat zou mogen aanschaffen,
ze kunnen in onkundige handen behoorlijk gevaarlijk blijken te zijn, wat met een kat echt minder is.
De "ongeschoolde" zou een hond hooguit de grootte van een weekendtas mogen houden,
wil men groter.....een certificaat gaan halen, altijd muilkorven in het openbare en extra betalen
als men in het openbare ermee verschijnt.....ze vervuilen ook echt meer.
Voor geleidingshonden bij bewaking gelden natuurlijk andere regels.
In feite zou op termijn de grote particuliere hond uit het straatbeeld geheel moeten verdwijnen.
Niet door het héél duur te maken, want dan wordt het een statussymbool,
maar door regels zodat het houden wordt ontmoedigd.
Zodat veel rassen die immers kunstmatig gefokt zijn....op termijn ook weer geruisloos verdwijnen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Nummer: #12  BerichtGeplaatst: vr 17 dec 2021, 11:22 

Kruik schreef:
Ja Oombas....als men zich als vijand gedraagt, wordt het zorgen wel héél moeilijk,
je houdt het dan niet lang vol.
Overigens dat ik meer voor honden ben, houdt ook niet meteen in dat :
Ik tegen katten ben en :
Iedereen zomaar een hond naar gewenst formaat zou mogen aanschaffen,
ze kunnen in onkundige handen behoorlijk gevaarlijk blijken te zijn, wat met een kat echt minder is.
De "ongeschoolde" zou een hond hooguit de grootte van een weekendtas mogen houden,
wil men groter.....een certificaat gaan halen, altijd muilkorven in het openbare en extra betalen
als men in het openbare ermee verschijnt.....ze vervuilen ook echt meer.
Voor geleidingshonden bij bewaking gelden natuurlijk andere regels.
In feite zou op termijn de grote particuliere hond uit het straatbeeld geheel moeten verdwijnen.
Niet door het héél duur te maken, want dan wordt het een statussymbool,
maar door regels zodat het houden wordt ontmoedigd.
Zodat veel rassen die immers kunstmatig gefokt zijn....op termijn ook weer geruisloos verdwijnen.

Die laatste zin vind ik dan wel weer leuk!
Het zijn juist de kleintjes die zijn gefokt en met name dus de vestzakhondjes met alle problemen van dien. De dierenarts kan je er veel over vertellen. De bron is heus de wolf.
Bandiet leefde op straat, kende wel mensen maar leefde er niet mee samen. Tot hij ernstig gewond in het asiel kwam en na herstel mij ontmoette. Eis van het asiel: "hij moet naar buiten kunnen" en hij is nu buiten. 's Nachts mag hij niet naar buiten van mij.
Een hond heeft, als groepsdier, een leider nodig. Een volwassen kat niet. Mensen die graag leiding geven, kiezen vaker voor een hond. Een vorm van behoeftebevrediging.
wiki Hond schreef:
De hond komt op alle continenten voor, meestal in gezelschap van de mens.

Hoe herkennen we een hond?

Afbeelding

()

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Nummer: #13  BerichtGeplaatst: vr 17 dec 2021, 16:36 

Ook wat grotere honden zijn met kwalen behept die geheel voortkomen uit het doorfokken.
Volop herdershonden met grote skeletproblemen, maar ook andere merken zijn niet zonder aangeboren gebreken.
De natuur selecteert immers niet meer....
De hond heeft volgens mij wat meer werkende draadjes bovenin,
die begreep al vroeg dat aanpassen goed opleverde bij de mens, bovendien zijn ze een organisator gewend,
wat veel voordelen opleverde voor de groep.
Ook een groep mensen kan veel voordeel hebben met een hond bij ze, zeker als ze bijvoorbeeld schapen drijven.
Maar ook als wacht of trekkracht, functioneren ze uitstekend mits wat opgeleid.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Nummer: #14  BerichtGeplaatst: vr 17 dec 2021, 17:28 

In mijn boekenkast heb ik een bijzonder proefschrift van een bioloog die daar veel onderzoek naar heeft gedaan en dan met name 'heupdysplasie' bij honden.
Zijn promotieonderzoek gaat niet over honden, maar over vogels, waaronder de spreeuw.
Zelf is hij opgegroeid met veel honden, ze hadden 6 Sint Bernard honden thuis. Daar heeft hij veel onderzoek mee gedaan, waaronder ganganalyse.
Dan alweer een foute gedachte:
Kruik schreef:
De hond heeft volgens mij wat meer werkende draadjes bovenin,
die begreep al vroeg dat aanpassen goed opleverde bij de mens, bovendien zijn ze een organisator gewend,
wat veel voordelen opleverde voor de groep.

Meer werkende draadjes? Een dier dat zich niet alleen staande kan houden in tegenstelling tot het solitair levende dier?
Hond en kat slechts vergelijken naar het nut dat het dier voor de mens heeft, is een antropocentrische opvatting. Als of alles om de mens draait.
Het ultieme groepsdier is de mier. De kans dat de mier de mens overleeft, is voor de hand liggend. Ze zijn ook slimmer dan mensen, ze gaan niet werken als ze ziek zijn, in tegenstelling tot die dappere figuren die het hele bedrijf zo nodig moeten besmetten met griep. Doen ze dat vanwege groepsimmuniteit?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Nummer: #15  BerichtGeplaatst: za 18 dec 2021, 09:55 

Het grootste succes voor sociale dieren als mier en mens is de afwijkende, al voelt dat soms wel bedreigend voor de groep. Het is wel succesvol voor de soort.
In de jaren '70 heb ik op een natuurlijke camping in Zuid-Frankrijk uren het gedrag van mieren bestudeerd. In ons keukentje in de voortent was vast iets zoets als suiker te vinden.
Ik zag 1 mier die de weg naar de suikerpot had gevonden en vele uren later was er een optocht van mieren die van meer dan 20 meter ver kwamen, op weg naar de suikerpot. Het spoor dat ze maken is een geurspoor en ze vertellen elkaar onderweg de meest fantastische sprookjes.
Het succes voor de mens begon met het vertrek uit Afrika om eens aan de andere kant van de heuvel of zandvlakte of watervlakte te kijken. Soms rampzalig voor individu of groep, zeer succesvol voor de mens. (Met alle nadelen van dien.)
expeditie duurzaam schreef:
Koester die ene Mier die door Volharding een Volksverhuizing Leidt

(Allemaal? Ja, allemaal. Totdat er eentje komt….Weer zo’n afwijkende mier ...)

Afbeelding
De afwijkenden bleken uiteindelijk toch het antwoord om als soort te overleven.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur